Saturday, October 11, 2008

passion and patience

Baru submit the final thesis petang tadi. On the very last minute! I was actually thinking what is actually happening to me. I never like to be in the pressure of last minutes. I used to finish up my task way ahead of time. But this time, I didn't follow my 101 rules. I keep asking myself why..and it somehow comes up with this post instead. ehe.
(well, it's not a pressure at all being in the last minutes. A little nervous might be. but I do enjoy it! =P)

....

it's all about passion!

I think I have no passion in doing my thesis. I don't like the project, the way the project is handled and having to write the project report. Ok, projek tu boleh tahan la. Not that bad. I really have to be thankful that it wasn't that hard actually. The people I met during the project are nice. so and so..

But seriously, the thesis is sooo not relevent.
Tak munasabah!
Mana yang lebih penting sebenarnya, the content or the format of writing? I have been through my supervisor's door so many times just to correct on my format of writings.
Dia kata penulisan saya bukan penulisan ilmiah. So what is that ilmiah all about?
Saya tulis 'menjaga masa' dan dia kata, ni macam mana nak 'menjaga masa'? bukan boleh pegang masa, pun? Oh, well. That is soooo ilmiah la tu? ugh.. Saya pening kepala nak fikir laras bahasa macam mana yang dia nak. Kalau grammatical errors tu saya boleh accept juga. tapi, ni setakat bahasa-basi yang semua orang pun boleh faham, tak boleh ke? (aisey, nampak saya tulis ni macam ganas je. ehe. satu malam tak tido just to reconstruct the ayat. siap dapat warning kat belakang thesis tu...Don't use 'high' level language. bluekkk!)

Baiklah. Makanan lah contohnya. Yang mana lagi penting. hiasan dia, atau the makanan itself? bayangkanlah kita pergi kedai, sangat lapar. tapi kena tunggu lama sebab hiasan dia tak siap2 lagi... nak pilih hiasan ke makanan? mestilah makanan lagi penting. Kalau tengok hiasan makanan tu bukan boleh kenyang pun.
-- yang saya nak maksudkan ialah, kenapa manusia bersusah payah nak sangat ikut format dalam penulisan thesis tu? I can accept kalau hanya untuk memudahkan pembacaan, keseragaman etc. tapi kalau dah sampai tahap melebih-lebih daripada content itu sendiri...tu dah tak munasabah la.

POST yg SEBENAR bermula di SINI...;) (atas ni bebelan saya saja.)

Semalaman saya tak tidur kerana nak menyiapkan tugasan tak munasabah tu. Saya sendiri tak sedar masa yang berlalu sangat cepat sehinggakan saya tak berasa mengantuk langsung. Mungkin kerana teralu khusyuk membuat kerja, saya tak berganjak langsung daripada meja. BAgaimana saya boleh lakukannya?
itulah di antara 'passion' dan 'patience'.

I don't have the passion to do this thesis, so I use patience instead.

Passion lahir daripada minat, suka dan cinta kepada sesuatu.
Patience adalah kesabaran dan kesungguhan. Walaupun tak minat, tak suka, mungkin saja benci. tapi buat juga dengan sabaaaar...

Hidup kita sebenarnya banyak melibatkan kedua-dua ini. Kita mempunyai pilihan untuk melakukan sesuatu kerana 'passion' mahupun 'patience'.

Di antara 'passion' dan 'patience', tentunya saya akan memilih 'passion'. Membuat sesuatu dengan 'passion' pastinya menggembirakan. tak jemu, tak rasa penat..sebab SUKA!

tetapi saya kadang-kadang lupa yang sebenarnya 'patience' itu penting juga. sebab tak semua yang ada dalam dunia ni yang kita suka. mungkin saja perkara itu baik, tapi kita tak suka (sebab tak tahu kebaikannya untuk kita). Lantas, Allah mengajar kita dengan pelbagai perkara yang kita 'tak suka' untuk mendidik 'patience' dalam diri kita.

Sama ada menggunakan 'passion' ataupun 'patience', kedua-duanya akan memberi hasil yang baik. cuma 'patience' itu susah dan'passion' itu senang. Segalanya perlu berbalik kepada hati semula. mungkin saja bermula dengan 'patience', mendapat hasil yang baik (baru tahu kebaikan perkara iu) seterusnya membentuk 'passion' pula ---> menjadi lebih muda.h Allah's plan untk mendidik

OK. hidup ini ialah life-long tarbiyah.
Alhamdulillah. Terima kasih Allah kerana mendidik saya dengan 'patience' pula.
(saya tak tidur kerana 'patience', bukan 'passion' ya!)
---> sebab bahasa tak penting sangat, takpe la saya mix bahasa suka hati kat sini ye. yg penting isinya..^_~

2 comments:

melanie said...

salam..
teringat zaman nak siapkan tesis..memang tak best..yg best time siap.tu ja..
berSABARla ya..
yg memeberi markah dah tetapkan itu yg dia nak..kenalah buat..
yg penting..SIAP..
InsyaAllah..dilain masa dilain saluran bebas sebebas bebasnya menggunakan apa shj yg kita mahu

Mama Hazim said...

oh, well.
memang lega.
rasa macam nak memulakan hidup baru lepas ni. takde lagi bayangan tesis yang mengerikan :P