Wednesday, December 26, 2007

Malam 25 Disember


Tatkala lagu-lagu krismas didendangkan dengan meriahnya di radio dan TV seluruh dunia. Saya dengan izin Allah, telah berpeluang menghadiri suatu forum ringkas di surau berdekatan rumah saya. Cadangnya hendak merakamkan video, tetapi belum beberapa saat, bateri saya kehabisan. Tanpa pen dan kertas, saya cuba sedaya upaya untuk mengingati perkongsian ilmu yang diberikan agar dapat saya kongsikan bersama di sini, insya Allah.

Forum ini mengenai dua orang kristian yang telah revert kepada Islam. Seorang merupakan seorang paderi, pengampun dosa antarabangsa yang juga dikenali sebagai IFS (kalau tak silap) iaitu En. F. En. F yang berbangsa India dibesarkan di Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Hidupnya sebagai IFS memang cukup mewah, dia pergi ke negara-negara seluruh dunia dengan sambutan yang hebat. Sehingga suatu hari, dia terfikir mengenai penduduk kampungnya di Bukit Mertajam. Kebanyakan mereka terdiri daripada orang Melayu-Islam. Dia berfikir, bagaimana hendak membawa orang-orang melayu ini kepada agama Kristian. Pada dia ketika itu, dia yang mengamalkan agama Kristian diibaratkan sebagai cahaya, dan orang yang beragama lain masih dalam kegelapan. Dia ingin membantu mereka dengan memberi cahaya kepada semua penduduk kampung di sekitarnya.

Dia sering berfikir, sehinggalah suatu malam dia pergi ke gereja (luar negara, tapi tak ingat dia cakap di mana) dan berdoa. Dia berdoa sehingga dia tertidur. Dalam tidurnya, dia terdengar suatu suara yang mengatakan sekiranya dia ingin membantu orang Islam, dia mesti belajar tentang agama Islam. Sebelum dia menjadi paderi, dia pernah bersumpah yang dia tidak akan membaca buku dan kitab agama lain, apatah lagi menyentuhnya. Sebagai seorang paderi, dia hanya perlu mengikut arahan ketua-ketua gereja di Vetican City. Oleh itu, dia pun bertemu dengan seorang ketua gereja dan menceritakan tentang mimpinya. Setelah berbincang, dia pun dihantar ke afrika utara untuk mempelajari agama Islam.

Dia begitu tertarik apabila mendapati terdapat persamaan antara Kristian dan Islam. Terutamanya mengenai Nabi-nabi yang diutuskan. Dia membuat perbandingan antara kedua agama tersebut. Di dalam Bible, Nabi-nabi kebanyakannya diceritakan mengenai keburukan-keburukan mereka. Contohnya, Nabi Ibrahim dikatakan seorang yang takut kepada isterinya. Nabi Daud apabila tenteranya keluar berperang, membuat maksiat dengan isteri orang lain. dan banyak lagi. Bukankah mereka utusan Allah, contoh dan tauladan untuk manusia lainnya. Tidak mungkin mereka melakukan yang sedemikian. Setelah melakukan kajian, dia mendapati terlalu banyak kepincangan dalam agama Kristian ini. Sehingga sekarang, tiada siapa yang dapat memberi jawapan terhadap konsep trinity, 3 tuhan dalam 1. Menurutnya, tidak terdapat dalam Bible pun mengenai perkataan trinity. Setelah beberapa lama mempelajari Islam, dia mengambil keputusan untuk memeluk Islam.

Dia menghantar surat kepada ketua paderi di Vetican City yang dia hendak meletak jawatan sebagai paderi dan memeluk Islam. Dia menerima telegram yang mengarahkan dia segera ke Rom. Dia sudah dapat mengagak bahawa bahaya besar pasti menimpanya. Tapi dia telah nekad. Sebelum ke Rom, dia singgah ke Holland. Di sana terdapat sebuah gereja besar yang mempunyai 16 patung di dalamnya. Pengnjung-pengunjung gereja akan menyembah patung dan memberi wang pada patung tersebut sebagai hadiah. Dia pun bertemu dengan ketua gereja di situ, seorang ahli Teologi Kristian yang terkenal. Ketua itu belum mengetahui bahawa En. F hendak memeluk Islam. En. F bertanya kepada ketua tersebut, kita diarah untuk menyembah kepada satu Tuhan, tetapi kenapa di gereja ini terdapat 16 patung yang disembah. Ketua gereja itu memberi jawapan, "orang Kristian itu bodoh. mereka tidak baca bible. Kita cuma nak dapatkan duit sahaja,". Menurut En. F, perayaan Krismas itu sendiri bukanlah untuk meraikan kelahiran Nabi Isa. Ketika King Constantine memerintah, terdapat suatu masyarakat yang menyembah matahari pada 25 Disember. Oleh kerana sukar untuk menukarkan kebiasaan mereka ini, tarikh 25 Disember tetap diadakan perayaan. Daripada meyembah 'sun', kepada menyembah 'son of God' . Setelah itu, En. F terus ke Rom.

Setibanya di Rom, ketua-ketua paderi di sana mengatakan bahawa dia sudah menjadi gila dan menghadapi penyakit mental. Dia dihantar ke sebuah hospital mental (saya tak ingat di mana). Sekiranya setelah 3 bulan dia masih berkeras untuk memeluk Islam, dia akan dipenjarakan. Di hospital tersebut, dia bertemu dengan seorang lagi pakar teologi Kristian yang terkenal (saya tak ingat nama dia siapa lagipun dengar tak jelas sangat). Pakar teologi ini banyak menulis buku-buku mengenai agama Krisitian. Sesiapa yang ingin menjadi paderi perlu belajar dan menghafal buku-buku beliau. Lalu, En. F pun bertanya kepada pakar teologi tersebut mengenai ketuhanan, prinsip trinity dan sebagainya. Pakar teologi itu menyatakan bahawa dia sebenarnya percaya bahawa Tuhan itu SATU, tetapi dia terpaksa mengikut arahan yang dikeluarkan oleh ketua sahaja.

Setelah tiga bulan di hospital mental tersebut, En. F pun berpura-pura telah bertukar fikiran untuk memeluk Islam supaya dia dapat kembali ke Malaysia. Apabila kembali di Malaysia, dia mengambil keputusan untuk memeluk Islam, tetapi tidak tahu bagaimana. Ketika itu dia di Kuala Lumpur dan tidak mempunyai sebarang kenalan untuk membantu dia memeluk Islam. Dia ke Masjid setiap hari Jumaat dan menunggu berdekatan dengan masjid, tetapi masih tidak berani untuk melangkah ke dalam. Dia bertemu dengan pelajar-pelajar sekolah menengah yang hendak menunaikan solat Jumaat. Lalu, dai menyatakan hasratnya untuk memeluk Islam kepada mereka. Salah seorang pelajar itu, menyuruhnya supaya tidak bermain-main kerana agama Islam adalah untuk orang Melayu sahaja. Setiap minggu, dia melakukan perkara yang sama iaitu pergi ke masjid pada hari Jumaat dan menunggu sekiranya ada orang yang sudi membawa dia kepada Islam. Sehinggalah pada suatu hari dia bertemu dengan seorang kenalan yang ingin revert sepertinya, dan telah dipermudahkan oleh Allah untuk memeluk Islam.

Setelah menjadi seorang Muslim, dia begitu bersemangat dalam menyebarkan dakwah kepada orang lain. Dia telah ke Sarawak dan pergi ke kawasan-kawasan pedalaman untuk menyebarkan Islam. Sehingga kini dia telah berjaya membawa 29 buah kampung kepada Islam. Dia menyatakan kehairanannya, kenapa banyak orang Melayu-Islam mahupun orang Brunei-Islam yang berada di sekitarnya tidak mengambil peduli mengenai masyarakat di rumah-rumah panjang yang belum mengenal Islam. Lebih teruk lagi, mereka tidak mempamerkan sikap seperti seorang Muslim dengan meminum arak dan sebagainya. Dia turut menyatakan, ketika menjadi paderi Kristian dahulu, bantuan kewangan datang mencurah-curah. Tetapi, apabila dia memerlukan wang untuk berdakwah kepada Islam, keadannya terlalu sukar. Dia telah menghubungi pelbagai bahagian dan jabatan-jabatan yang berkenaan tetapi tiada jawapan yang diberikan terhadap permintaannya. Jalan terakhir yang dilakukan ialah dengan mengutip derma sendiri. Namun begitu,dia tidak melakukan dakwah secara seorang diri. Suatu kumpulan perubatan telah ditubuhkan bagi memudahkan proses dakwah mereka :D

------------------------------------------------------------------------

Seorang lagi ahli panel merupakan seorang yang berketurunan Cina bernama Lim. Dahulunya, dia beragama Buddha kemudian menganut Kristian dan akhirnya memeluk Islam. Dia seorang pelajar yang betul-betul mempelajari keseluruhan Bible tersebut. Dia mempunyai sahabat baik di kalangan orang melayu-Islam yang bekerja di sebuah disko. Dia selalu ke rumah sahabatnya ini dan mereka selalu berbincang dan berbual-bual mengenai pelbagai isu. Sehinggalah pada suatu hari, mereka tidak ada topik untuk dibincangkan. Lalu, sahabatnya ini mengajaknya untuk menonton suatu pita video mengenai perdebatan agama Islam dan Kristian oleh Ahmad Deedat dengan seorang Kristian (sekali lkagi, harap maaf, tidak berapa jelas nama dan jawatannya). Lim bertanya kepada kawannya sekiranya dia telah menonton terlebih dahulu, dan kawannya memberitahu bahawa dia belum menontonnya. Pita video itu telah lama tersimpan begitu sahaja, pemberian daripada seorang kawan kepadanya. Oleh itu, mereka pun menonton bersama-sama pita video itu. Lim begitu terkejut melihat pengetahuan mengenai Bible yang dimiliki oleh Ahmad Deedat. Ketika itu, dia berasa sungguh geram kerana ahmad Deedat menghentam Bible. Lim mengambil keputusan untuk meminjam pita video itu.

Di rumah, Lim menonton sekali lagi pita video itu. Dia menggunakan Bible sebagai rujukannya. Didapati apa yang dinyatakan oleh Ahmad Deedat tepat. Setelah itu, dia berusaha untuk membeli semua pita video mengenai ceramah Ahmad Deedat yang berjumlah 89 buah kesemuanya. Terdapat banyak kepincangan dalam Bible yang tidak disedarinya dahulu yang membuktikan bahawa Bible bukan datang daripada Tuhan tetapi merupakan tulisan manusia. Lim mengambil keputusan untuk memeluk Islam. Surah yang paling menarik hatinya dalam al-Qur'an ialah surah al-Ikhlas. Surah ini betul-betul telah menjawab segala persoalannya selama ini. Dia cuba mencari sekiranya terdapat ayat-ayat yang sama dalam Bible. Dia sungguh terkejut kerana memabg terdapat ayat-ayat seperti surah al-Ikhlas dalam Bible (dia ada menyatakan verse-versenya, tapi saya tidak ingat). Bible menyuruh menyembah kepada Tuhan yang Satu, tetapi ajaran Kristian berbeza pula. Akhirnya Lim mengambil keputusan untuk memeluk Islam. Lim menyatakan hasratnya kepada kawan-kawannya yang Melayu-Islam tetapi mereka hanya berkata, "bagus, bagus.." dan tidak mengambil peduli tentangnya setelah itu. Tidak kurang yang mentertawakannya dengan mengatakan bahawa dia sebenarnya teringin hendak berkahwin dengan perempuan melayu sahaja.

Setelah betul-betul nekad, dia ke Jabatan Agama Islam. Dia pergi seorang diri memandangkan tiada seorangpun yang sudi membantunya. Dengan perasaan berdebar-debar, dia berjumpa dengan pegawai agama di sana. "Sampai-sampai, ustaz tu dah tersenyum lebar. Dia menghulurkan tangan untuk bersalam dan cuba memeluk saya. Saya mengelak kerana saya tidak biasa. Dalam adat orang cina, hanya orang gay yang peluk sesama lelaki," katanya sambil tertawa. Lim diminta untuk mengikut bacaan pegawai itu mengucap dua kalimah syahadah. Dia yang pertama kali diminta menyebut dalam bahasa Arab sudah tentu tidak dapat menyebut dengan baik.
"Setiap kali saya sebut je, dua orang di sebelah sebagai saksi tu mengetuk meja dan berkata "tak sah!". Setelah hampir 30 minit, barulah sah. Bukan sebab saya dah pandai sebut, tapi sebab mereka dah penat agaknya,".
"Bagi saya, yang penting adalah makna kalimah syahadah itu sendiri. Sekiranya bacaan dalam bahasa Arab itu yang ditekankan, bagaimana pula dengan orang bisu?"

Lim yang masih mengekalkan namanya dalam bahasa cina walaupun setelah menjadi Muslim, memberikan beberapa strategi untuk berdialog dengan orang-orang Kristian. Lim menyatakan, sebenarnya metod ini terdapat di dalam al-Qur'an sendiri. Pertama, cari persamaan (ada dalam surah Ali Imran). Kedua, berdialog dengan baik. Salah satu cara, ketika hari Krismas, cuba tanya kepada mereka kenapa mereka sambut Krismas? Mereka pasti berkata, untuk menyambut hari kelahiran Jesus. Kemudian katakan kepada mereka, kalau tuhan bolehkah dia dilahirkan. Tuhan mesti tidak sama dengan ciptaan-Nya.

Ketika ditanya oleh seorang penganut Kristian mengapa dia memilih Islam, dia menjawab yang dia sebenarnya ingin mengikut Jesus. Jesus sebenarnya beragama Islam. Tidak percaya?
Ketika berumur lapan hari Jesus telah berkhatan. Sekarang cuba kita lihat siapa yang mengamalkan begitu? Orang Islam.
Jesus sembahyang dengan sujud ke tanah. Siapa yang berbuat seperti itu pada hari ini? Orang Islam.
Jesus berkata "Sholam alaykum" kepada orang Israel. Nah, siapa yang sering memberi salam seperti itu? Orang Islam.
Saya sayangkan Jesus, sebab itu saya memeluk Islam. Saya ingin ikut Jesus. Awak sayang Jesus? Awak mesti ikut macam Jesus.

Lim banyak memberi verse-verse dalam Bible yang dapat digunakan untuk berdialog dengan orang Kristian, tetapi saya tidak dapat mengingatnya.

Insya Allah, sekiranya saya teringat apa-apa lagi, saya cuba tambahkan.
Sekian :)

Sunday, December 23, 2007

salam aiduladha ^^


assalamualaikum
I hope it's not too late for me to wish everyone, "salam aiduladha"
Hmm, so what does aiduladha means to you?
Apa erti Aiduladha buatmu? ececeh, cam iklan dove pula ;p

But seriously, I have to admit that I don't feel Aiduladha as a major feast here in Malaysia, as it should be.
and never was it. There's no need to blame anyone for that anyway..
So, I think I need to start thinking of what does Aiduladha should mean to me.
And here it goes...

Selalunya kita akan kaitkan aiduladha dengan pengorbanan. Dan cerita yang sangat masyhur mengenai pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail.
Jadi, apa erti pengorbanan buatmu? (hehe..)

Oleh sebab tak ada orang lain yang nak menjawab, maka dengan senang hati saya ingin menjawab soalan ini. (daaa..~)

Apa erti pengorbanan buat saya?
Sukalah hati saya kiranya kita kembali mengambil contoh kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail ini. Cuba kita fikirkan, bagaimana mereka sanggup melakukan suatu pengorbanan yang sungguh sukar, melampaui batasan kemanusiaan. Bayangkan seorang bapa yang sanggup menyembelih anaknya sendiri dan seorang anak dengan rela hati untuk disembelih. suatu pengorbanan yang mengatasi rasa kemanusiaan. Sekiranya kita memandang kisah ini dengan kaca mata seorang manusia biasa, kita akan melihat ia sebagai suatu yang mengarut, gila atau abnormal.

Jadi, apakah maksud disebalik arahan Allah supaya mereka melaksanakan pengorbanan ini? Konsep yang cuba dijelaskan ialah kemanusiaan dan rasa bertuhan.
Apa kaitannya?
Allah mengajar manusia untuk melaksanakan segala sesuatu atas dasar kepatuhan kepada Tuhan dan bukan didasari oleh faktor kemanusiaan.
Bagaimana ini terjadi?
Berbalik kepada kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail tadi, sekiranya mereka melakukan sesuatu atas dasar kemanusiaan, sudah tentu mereka tidak tergamak untuk melakukan pengorbanan itu. Tetapi, apabila mereka melakukannya atas dasar arahan Allah (bertaqwa), mereka rela melakukannya.

Cuba kita kaitkan dengan situasi hari ini.
1)Anda sayang ibu anda? (contoh jawapan: Mestilah sayang...)
2)Kenapa anda sayang ibu anda? (contoh jawapan: Apa punya soalan daa.. Ibu yang mengandungkan kita susah payah, nak bersalin tu lagi la, sakit woo.. jaga kita dari kecil, bagi makan minum, etc. etc..)

Ok, sekiranya jawapan anda ada la lebih-lebih kurang macam contoh jawapan di atas,
anda sebenarnya masih menyayangi ibu anda atas dasar KEMANUSIAAN.
Cuba kita lihat jawapan yang lain sikit,
Jawapan 2: Bukankah Allah yang menyuruh kita untuk berbuat baik dengan ibu bapa? seperti dalam al-Qur'an (29:8 )

Sekiranya seseorang itu hanya berdasarkan kepada kemanusiaan, mereka yang tidak dipelihara oleh ibu bapa, yang kurang mendapat didikan ibu bapa, akan mudah memberontak, mengasari dan menderhakai ibu bapa apabila rasa kemanusiaannya hilang. Tetapi, sekiranya orang itu berpegang kepada mengasihi ibu bapa atas dasar mentaati perintah Allah, orang itu akan lebihberhati-hati terhadap tindakannya dengan mereka.

Ada sebilangan orang yang lebih 'takut' kepada ibu bapa daripada takut kepada tuhan. Mereka tidak sanggup melukakan hati ibu bapa, maka dilakukannya perkara-perkara buruk di belakang mereka. Apakah mereka sangka Tuhan tidak tahu perbuatan mereka? Atau, sudahkan hilang rasa bertuhan? (nauzubillahi min zalik..)

Sekiranya kita menyayangi ibu bapa atas dasar kemanusiaan semata-mata, maka apakah bezanya kita dengan orang lain yang tidak beragama Islam?

Konsep kemanusiaan dan ketaqwaan ini tidak hanya tertumpu kepada konteks mengasihi ibu bapa sahaja, malahan apa sahaja yang melibatkan perasaan manusia. Persahabatan, cinta dan sebgainya, semuanya seharusnya didasari atas kepada ketaqwaan. Melakukan segala sesuatu kerana Allah.

Mengasihi orang yang lemah dan memerlukan - kerana Allah menyuruh kita berbuat baik kepada manusia.
Mengajak orang melakukan sesuatu yang soleh - kerana Allah menyuruh kita mengajak kepada kebaikan
Menasihati orang yang melakukan kesilapan dan kemungkaran - kerana Allah menyuruh kita mencegah kemungkaran.
Atasilah rasa kemanusiaan dengan ketaqwaan :)

Wallahua'lam

p.s: apa yang saya tulis, adalah mengikut sesuka hati saya. Sekiranya anda mendapati ia tidak benar, atau tidak bersetuju --> sila beri tunjuk ajar ... :D

Saturday, December 15, 2007

My Personality

Click to view my Personality Profile page

Allah is known through reason


The title is taken from Harun Yahya's book. One of my favourites, a must-have to everyone! :D

Have you ever thought if someday, someone will come up to you and ask:

How do we know that God is exist? How do we know that Allah is the Creator, He is the God, that created us all?

As a Muslim, I think we should be ready to answer this as to show what we believe is true and we truly know what we believe :)

So, how would you answer the above questions?

I love the way Harun Yahya introduced the first chapter of the book (Allah is known through reason)

but, I think I should let you ponder and wonder a little on answering this questions.
I'll update later and we'll see if we have the same opinions :D

Till then,
Assalamualaikum.
fi amanillah... ;)



Kelebihan 10 har-hari pertama Zulhijjah

This article is by Ustaz Halim (click to view his blog), in case some of you haven't know about this. Sorry that I didn't post it earlier...

Ramai dari kita yang telah maklum kelebihan 10 Malam-malam Terakhir Ramadhan. Tetapi adakah ramai dikalangan umat kita yang maklum kelebihan 10 Hari-hari Pertama dalam bulan Zulhijjah? Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).

Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).

Ibnu Hibban di dam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa baginda s.a.w bersabda, “Seutama-utama hari adalah hari Arafah”.

Amalan yang dianjurkan padanya

1. Menunaikan ibadah haji dan umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadis menyatakan kelebihan ibadah ini di antaranya : Sabda Nabi s.a.w.: “Satu umrah ke umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan syurga”.

2. Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya – terutamanya pada hari Arafah. Tidak dinafikan bahawa puasa adalah di antara amalan yang terbaik dan ia adalah pilihan Allah seperti yang dinyatakan di dalam sebuah hadis qudsi, “Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”.

Imam Muslim meriwayatkan dari Abi Qatadah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, Puasa pada hari Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang.

3. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padanya, firman Allah s.w.t yang bermaksud, (Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum), hari-hari tersebut dijelaskan sebagai 10 hari di bulan Zulhijjah. Sebab itulah para ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadis Ibnu Umar r.a. yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di antaranya, “Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdulillah)”.

4. Bertaubat dan meninggalkan segala maksiat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya.

5. Memperbanyakkan amalan soleh terutama amalan sunat tambahan seperti solat sunat, berjihad, membaca al-Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana semuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut.

Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun kecil tetapi ia lebih disukai oleh Allah dibandingkan pada hari-hari lain. Begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikategorikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).

6. Disyariatkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjemaah.

Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zuhur hari raya haji (10 Zulhijjah), semuanya berakhir sehingga waktu Asar pada hari ke-13 Zulhijjah.

7. Disyariatkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunah Nabi Ibrahim a.s. setelah Allah s.w.t mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.

8. Imam Muslim meriwayatkan dari Ummu Salamah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya, dan di dalam riwayat lain : “Maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia berkorban.

Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah, maksudnya, (Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Mekah) itu sampai ke tempatnya).

Larangan (memotong rambut dan kuku) ini pada zahirnya adalah khusus kepada pemunya haiwan korban tersebut sahaja dan tidak termasuk isteri dan anak-anaknya melainkan mereka juga mempunyai haiwan seumpamanya, dan tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.

9. Setiap muslim hendaklah berusaha menunaikan solat hari raya secara berjemaah, mendengar khutbah oleh imam selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya.

Sepatutnyalah kita mengetahui hikmat di sebalik perayaan ini. Ia merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan. Janganlah pula dilakukan padanya perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah dengan mengerjakan maksiat, kesombongan, pertengkaran dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan kebaikan yang dikerjakannya sebelum itu.

10. Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, menunaikan perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya, mendekatkan diri kepada-Nya semoga mendapat rahmat dan keampunan-Nya.



Harap-harap dapat diamalkan :)

Tuesday, December 11, 2007

Menu Makanan Cara Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasalam

The writer is not me ;p
from someone else, but maybe we can use this for good.

* JENIS MAKANAN
Rupanya tanpa kita sadari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh sembarangan. Hal inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit.

Diet Rasullulah Sallallahu ‘Alaihi Wasalam menyebabkan beliau Rasullulah Sallallahu ‘Alaihi Wasalam tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya karena pandai menjaga makanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut diet Rasullullah ini, anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING Contoh:- Cheeseburger
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU Contoh :- Koktel, Yogurt

* CARA MAKAN

* JANGAN MAKAN BUAH SETELAH MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKANLAH BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.
* TIDUR 1 JAM SETELAH MAKAN TENGAH HARI.
*

JANGAN SESEKALI TINGGAL UNTUK MAKAN MALAM . BARANG SIAPA YG TINGGAL UNTUK MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA. (maksudnya, jangan makan malam)

* Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. karena akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merusak usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesehatan spt membuat
amalan antara lain:
* Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

* Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasalam mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air es) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).
* Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (yaitu sujud sekurang kurangnya semenit setelah membaca doa). Tafakur sesaat seperti 70 tahun ibadah nilainya.
* Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang tersebut.
* Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasalam juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, yaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan)
* SUNAH CARA MAKAN MENURUT NABI Sallallahu ‘Alaihi Wasalam :
1. Makan garam secuil sebelum makan untuk menolak 70 macam penyakit, dan ambil lagi secuil dengan jari manis tangan kanan setelah makan. Makanlah dengan tangan kanan tanpa sendok. Sebaiknya kita yang menunggu makanan dan bukan makanan yang menunggu.
2. Berdoa sebelum dan setelah makan. Cuci tangan. Dan minum dengan memegang gelas dengan tangan kanan, meskipun tangan tersebut bekas kuah.
3. Duduk dibawah, bukan di bangku dan dimulai dari pinggir dan terakhir ketengah. Baik sekali makan berjamaah bersama keluarga, maupun teman. Seperti ketika haji atau buka puasa bersama di Masjid dalam satu nampan bisa untuk empat orang.
4. Jangan sisakan sebutir nasipun, karena nasi ini berdzikir.

I've read this somewhere, if we eat meat and drink milk at the same time. none of the calcium from both milk or meat will be taken by our body :)




cash advance

Get a Cash Advance



if you are reading this blog, and you understand everything: congratulations, you are a genius!!!
geeezz.. ;p


Monday, December 10, 2007

Surat Cinta



Terfikir untuk buat entry pasal ni when Ija mentioned about this during our "lunch outing" today. Entah kenapa dua tiga hari ni I didn't feel very well, pening, dehydrated etc. Hari sabtu hari tu, bangun saja tidur rasa macam kepala ni kena hantuk 15 kali. Sakit sangat. Tapi, biasalah boleh lagi buat selamba bila ayah suruh tolong seterika baju dia. Tapi lepas tu memanglah tak tahan. Telan juga panadol. I'm not the type yang suka makan ubat. Kalau boleh, memang takdenyer nak telan 'drugs'. Dan lepas tu 'pengsan' sampai tengah hari. Yang bestnya, mak saya datang tolong picit-picitkan kaki. Hehe.. ;p

Semalam tidur semalaman di Tanjong Malim menemani mak saya yang ada exam untuk seminggu ni. Tolong teman untuk drive malam sebenarnya. Pagi tadi ada paper, so malam tadi sibuk mak study. Ingatkan nak la tolong sikit-sikit. Last-last, saya 'pengsan' dulu. Memang tak biasa tidur lambat pun..

Pagi tadi nak balik rumah. Tapi singgah dulu KL untuk jumpa Ija. Ija nak balik kampung esok, jadi dia nak buat diskusi sikit sebelum berangkat ke sana. Lagipun dah lama tak jumpa dia. Sejak paper last hari tu (Hehe..). Mula tu penat sebab pusing-pusing Low Yat sorang-sorang cari barang yang mak pesan, lepas tu jumpa Ija kat KL Sentral. Penat sangat sampai tak larat nak cakap banyak bila jumpa Ija. Lepas solat Zuhur, rasa cam dah OK sikit. Pergi masjid Jamek sebab Ija nak cari hadiah untuk adik saudara dia. Saya pula ajak Ija singgah di Pustaka Mukmin untuk cari buku. Untung-untung jumpa buku berbahasa Inggeris tentang kisah-kisah Nabi. Belilah untuk hadiahkan kepada adik-adik saya (Lagipun gambar dia cantik dan menarik, warna-warni gitu ;). Masa tu excited sangat nak pilih buku sampai tak terasa penat, lapar dan dahaga. Tapi tiba-tiba bila rasa badan dah berpeluh sejuk macam nak pitam, terus cakap kat Ija nak stop makan dulu. Kesian Ija, terpaksa melayan karenah orang yang banyak karenah ni. Huu.. Alhamdulillah tak pitam betul-betul je. Kalau tak, haha.. Tak terbayang. Kesian la Ija..
Ija memang penyabar :D
My fault juga sebab tak jaga kesihatan sangat. Lama tak exercise. Ingat buat kerja-kerja rumah (plus angkat Ammar yang beratnya dah 20 kg ke hulu ke hilir) dah cukuplah untuk jadi exercise. Maybe I should start jog from tomorrow onwards.

Surat cinta.
Apa perasaan bila dapat surat cinta?
Suka? Gembira? Seronok? Teruja? Rasa macam nak terbang hingga ke bintang-bintang?
Mestilah rasa hati ni berbunga-bunga, seronok tak terkira. Betul tak?

Tapi,
kalau orang yang bagi surat cinta tu tulis dalam bahasa lain, yang kita tak faham.
Atau mengandungi kod-kod rahsia atau simbol-simbol yang misteri.
Adakah kita akan membiarkan sahaja surat itu diselubungi misteri,
mengandungi rahsia dan tidak melakukan apa-apa untuk memahaminya?
Apatah lagi surat itu ditujukan khas untuk kita. Yang si pengirimnya, telah bersusah payah dengan sepenuh jiwa dan raganya menulis bait-bait indah untuk kita.
Kalau saya, mesti sangat excited nak tahu apa yang pengirim tu bagi. Amboi, siap nak main rahsia-rahsia dan misteri. Lagi la teruja! Macam Dan Brown's The Da Vinci Code dan Digital Fortress pula. Seronok!

Ini hanyalah fantasi saya sahaja.
Surat cinta yang saya ingin jelaskan sebenarnya ialah surat cinta dari cinta Yang Utama.
Cinta di atas segala cinta.
Surat cinta yang merupakan kalam Allah yang kita baca setiap hari.
Bukankah, jika kita hanya membaca tanpa memahami apa maksudnya yang sebenar seperti membaca kod-kod rahsia tanpa memahami maksudnya. Mampukah kita mendalami dan menghayati ayat-ayat indah dalam surat cinta itu sekiranya kita sendiri tidak faham. Betapa ruginya jika kita langsung tidak berusaha untuk memahami maksud daripada surat cinta yang Agung ini? Jika kita boleh menjadi teruja sekiranya mendapat surat cinta daripada sang pencinta dunia, bukankah sepatutnya kita menjadi lebih-lebih lagi teruja kepada Cinta yang di atas segala cinta? Surat cinta daripada sang Pencipta kepada ciptaan-Nya. Kiranya surat cinta yang paling Agung la, kan?

So... Rugi tak kalau kita tak faham surat cinta ni?

"Apakah tidak cukup bagi mereka bahawa Kami telah menurunkan kepadamu Kitab (al-Qur'an) yang dibacakan kepada mereka? Sungguh dalam (al-Qur'an) itu terdapat rahmat yang besar dan pelajaran bagi orang-orang yang beriman." (29:51)

"Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati tetapi tidak digunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan memiliki mata tetapi tidak digunakan untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak digunakan untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi..." (7:179)

Kalau al-Maududi (seorang pemikir Islam di Pakistan/India), dia mengibaratkan al-Qur'an seperti suatu preskripsi doktor. Sekiranya kita tidak cuba fahami dan lakukan apa yang ditulis, tidak mungkin kita dapat mengubati penyakit kita. Dan diibaratkan orang yang hanya membaca duduk dan membaca preskripsi itu, dengan harapan untuk menyembuhkan penyakitnya, samalah seperti orang yang gila. --> Macam kita baca buku Medic dalam bahasa Rusia, kalau setakat baca, tak faham pun, tak boleh nak buat apa-apa.

Al-Qur'an juga boleh diibaratkan seperti sebuah manual kehidupan. Dalamnya terkandung panduan untuk kita mengharungi kehidupan. Kalau tak digunakan manual kehidupan ni sepenuhnya, mungkin tak diri kita ni di salah guna?

Al-Qur'an mempunyai seribu satu rahsia, karya paling Agung untuk manusia. Juga satu mukjizat yang kekal sehingga ke hari ini. Tapi, kelakarkan bila kita boleh nak bersengkang mata baca novel dan komik sampai tergolek-golek, nak baca al-Qur'an lama-lama sikit pun payah, apatah lagi nak fahamkan? Sedangkan novel dan komik tu hanyalah ciptaan manusia yang ilmunya tak seberapa... ;)


Make it a must to have a tafsir with you ~
May Allah bless ~~*

Sunday, December 9, 2007

Kisah Kaisara


Kisah Kaisara, teens drama series in TV3 . I was wondering before, kenapa la beriya-iya sangat diorang buat drama pasal perempuan pakai tudung sebagai main character? Kalau nak kata cerita ni Islamic, langsung la tak. Fikir punya fikir..I think this is the answer. Diorang nak promote Kotex, dan bukan setakat itu...
since Kotex ni, antara penyumbang terbesat Israel (ref: http://www.inminds.co.uk/boycott-kimberly-clark.html) , they are trying to mengaburi our eyes dengan menampilkan seorang gadis yang bertudung as to promote muslim girls first, to jadi lalai by watching this drama and second, so they'll buy Kotex products and menyumbangkan wang to kill more muslims. How KEJI is that?? The people behind this must have been laughing out loud to watch muslims become the actress of this show, attracting other muslims to watch and contribute to the killing of their muslim brothers and sisters..

KEJInyer!!


Jauhkan diri anda daripada perbuatan keji dan mungkar...


I was an avid Kotex user before. Tapi dah tak guna sekarang. Tak matinyer kalu tak pakai kotex pun. Hehe ;P

Saturday, December 8, 2007

My dear family

"I haven't work enough."
I know I should have done something right now. Well, I've started with something at the second I was home for the holidays. I wanted to do more but I just don' know how. I have a very big responsibility and that's why I'm here, at home. If it's not because of this big responsibility, I would choose to be with my friends instead. I hope what I do right now is only to make Allah pleased with me. I helped my mother, so Allah will be pleased with me. I help my brother, so Allah will be pleased with me.
But, I'm afraid that I haven't work enough, would Allah be pleased with me?

Internet
Provided with wireless internet is such a bless to me. Yeah, easier to me for blogging. And easier to me to get many kinds of resources, get in touch with old friends etc. But on the other side, everyone is so busy with their own 'works'. We spend more time to face the computer screen than facing each other. Semua orang tenggelam dalam dunia masing-masing. Kalau nak panggil, duduk dan berkumpul pun punyalah susah. Breakfast pun tak de nyer nak duduk sama-sama, apatah lagi makan yang lain-lain. They rather took their plates and sit in front of the TV than sit properly on the dining table and eat together-gather. Typically, modern kids!

Mom's away
My mom tengah further study, in UPSI. and she's having classes, test and exams at the moment. So, she's very busy. Sometimes, she'll stay at Tg. Malim for days when she have night classes. And usually, I have to play my mom's part at home. Cleaning, cooking etc. I never mind that but having other bigger kids at home should be helpful to supply extra energy to do mom's chores, isn't it? (Mom is so great that she can do multiple tasks at one time compared to me). Having bigger boys who's athletic or having bigger brain doesn't help at all. Sometimes, I wish that they can use their energy and brain for a better use rather than competing for the computer games. Takde matlamat langsung. And speaking with these big boys memang memenatkan. Kalaulah diorang ni boleh fikir dengan matang sikit. Ish, ish, ish.. Harap masuk sekolah SBP je, balik rumah macam budak tak pernah sekolah :(8

The smaller kids
The smaller kids are consist of a girl and a boy. Nani, aged 9 and Ammar, aged 6. And they can cause trouble more than you can think of. Most of the time, macam anjing dengan kucing. Selagi takde orang campur tangan memang tak boleh nak berhenti. Sometimes they can be the best of allies, sometimes the greatest enemies. Memang exhausting to handle them. Bukan setakat handle their perangai, tapi handle segala kemusnahan yang terhasil daripada berantakan mereka. Takde la kesah sangat, but what I worry the most is the influence they got when the 'big kids' are home. Kalau influence yang baik, takpe. Tapi, hmm.. bila semua dah naik kepala sendiri. Rasanya diorang pun pening kepala, kakaknye yang ni buat macam ni, yang sorang lagi buat macam ni, abangnye pulak macam ni. Macam-macam. I tried to help whatever I could. The usuals what I do with Nani, solat sama-sama, baca al-Qur'an etc. Tapi bila dah ada internet, budak-budak ni pun sibuk nak main games online. Macam-macam...
Alhamdulillah, dah stop pakai Astro. Lagi dahsyat pengaruhnya...

Dalam Hati
Maybe many people see me as a quiet person. Some will say that I'm such a talker. Well, that depends on WHEN do they meet me. I talk when I know what I'm talking about. I talk when I need to talk. I talk when I know that I have to talk. Other than that, I prefer to be in my quiescent mode. I would say that I'm much a thinker than a talker. Maybe, people found that as 'slow' but I am actually making sure that whatever I do or I said should give an impact or produce a good output. As the oldies saying goes," terlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya". I think there's nothing wrong of being quiet and let your heart do the talking :D

>> I'm trying to be good sister but I think I haven't work enough to be one...



and this is my second artwork for the design :D
what do you think?



Friday, December 7, 2007

... and I just bought a Kleenex!! :(


I should have find this site before so I'll know which items should I boycott.
I just bought a Kleenex this evening, without realizing it is one of the supplier for Israel.

"Terbeli, ok.." I never meant to do so. May Allah forgive me.
Berapa butir peluru la yang dah 'terbayar' tu? Harap-harap peluru tu tak kena la takpun harap-harap peluru tu terkena dekat orang Israel sendiri.
Isk, isk, isk...
What have i done??

And after having this list. I should be AWARE of what I'm buying!
o_o <-- Besarkan mata...

Langit Menangis



Hari ini langit menangis
sejak semalam lagi tersedu-sedan.
Apakah langit menangis kerana melihat bumi tersiksa?
dan pabila langit menangis tanpa henti,
bumi turut bergelora.
Apakah itu petanda yang Maha Kuasa?

Thursday, December 6, 2007

Dream, Dream, Dream, Dreaming...?


"I don't dream"
"I mean, I don't have dreams..maybe."

I remembered saying this to a friend.
The truth is, I do have dreams before but I have stopped dreaming.
To me, dreams are unrealistic. In other words, fantasy. Hardly to become true.
What I have now are aim, goal and plans.

AIM---> Redha Allah
GOAL---> Jannah
PLANS---> well, that's huge to tell. hehe ;p But, it's suppose to reach the goal :)

Plans?
Hmm..It reminds me of something.
One time, I told my mother that I'm thinking to further my study.
After the degree, I would like to continue for master and then Ph.D
That's way before getting the KPM scholarship (which means, I have to rethink and re-plan all over).
and this is how my mom replied,
"Habis tu, bila nak kahwin?"

(Kahwin??)

Monday, December 3, 2007

Blink, Blink: The Vid

Extra video to watch in addition to my previous post ;)

Sunday, December 2, 2007

Blink, blink...


I haven't finish writing the post I intended to submit at the moment. Here is a post I just submitted in my other blog. Sorry, I'm trying to finish up the real post, but at the moment feel free to read this and come to my 'old' blog. But you have to be my 1st degree friend in order to view it. (If you can view it just right, you are already in my friends list, if not than you have to ask me to be in the list :D) http://360.yahoo.com/kuchinque


There's so much things I want to write at the moment. I wish I can just turn what's inside my head into words so I can just pour it here and let everyone knows what I'm actually thinking. I'm not at the best emotion at this period. PMS plus what's happening at home increased the negative side of me. I shouldn't blame PMS anyway. But home doesn't always makes me happy. IF you only know what's happening to my family. IF I only know what should I do about it. It has to be my responsibility now, but I just can't think right. I don't know what to do but to just keep praying that Allah will help me to make it right again. Allah knows best and to Him I rely everything. I've tried a few things and it didn't come out well enough but that doesn't mean that I have to stop trying, isn't it?

The good thing about home is to have the little kids around especially my six-year-old brother Ammar. Last night he asked me to read a bedtime story. I tried to find something useful and I found a story about Zaid bin Thabit (which is actually chosen by Ammar himslef when I held the book and asked him to choose). He asked me to read with a certain tones and he corrected me a few times when I didn't sound good to him. He is just too cute to be insisted and I just followed what he wants. But the most interesting story is about Zaid bin Thabit himself. Since he was a kid he wanted so much to be with Rasulullah S.A.W. He wanted to be in Badar and he was so eager that he carried a sword as long as his own body, but Rasulullah refused to let him go.

Instead, he found other ways to be near Rasulullah. He memorized ayat-ayat Qur'an each time it was sent to the prophet. Rasulullah even asked him to learn Hebrews so he can help whenever they need to deal with the Jews. and so on..

It was really interesting and it makes me think that there's so much more about Islam that I haven't know yet. I'm trying to do so and I want to use the time I had right now to learn more. I think that being 20 is old enough to start to think of what we can do to help in make a change to the world. If Muhammad al-Fatih could open Constantinople to Islam at the age of 21, if Hassan al-Banna could form Ikhwanul Muslimin at the age of 21 (if I'm not mistaken ,but he was at his early twenties at that time), then it is possible to anyone of us to start thinking and contribute a change to the world. We have been in the comfort zone for too long. We have been so happy with our 'peaceful' life that we just didn't hear at the other side of the world our muslim brothers and sisters are calling for help. They are calling for us (the Muslims) not U.S.

How much do we know about the other Muslim countries or the Muslim people itself in other countries? Have you know about Ariteria and Djibouti? or Mauritania and Algeria? Do we know about how Israel is formed? where they come from? how actually the name Israel comes from? Where in the world map is Palestine actually situated? That Jordan is actually part of Palestine? That Egypt is just at the side of Palestine? That the Egypt Prime Minister (or President, whatever they call him) has said that he is not the the President of Palestine so he has nothing to do with them (eventhough they just live next door)? That many of the Muslims today has become so selfish that it was just too hard for them to care about what is happening to the other muslims (even they just live so near with them)? or maybe we are just too busy to care about the muslims problems than caring for our wardrobes or collection of CD's, MP3's or Japanese and Korean Drama? or maybe we are just too busy creating our world of fantasy by reading fiction books that we think that it was too good to just leave it away and start caring about what is happening to the world? realize it or not, we are just being SELFISH. and yes we are. We could eat happily at McD's or KFC without realizing that every cents we paid actually turned into bullets that teared up our Muslim brothers and sisters into pieces. Every blood that shed from them are thanks to our contribution. Indeed...

Just imagine if they are really our own family members. Would you dare to eat happily when what you paid actually kills your little brother, sister or even parents? Would you dare to care about your latest outfit or the new comic released when someone actually has broken into your house and took your family away or even... kill them?
There's a good video in you tube that you can watch entitled 10 minutes, which can make you start thinking...


So dear friends, use the time you have wisely. Every second counts...
"Barangsiapa yang tidur nyenyak dan tidak mengambil peduli urusan umat Islam, dia bukan dari golongan mereka" (Riwayat al-Baihaqi)
and remember, don't be selfish. Giving money is just not enough.
WE ALL NEED TO DO SOMETHING.

p.s. if you need answers for any of the questions above, feel free to ask me :)

Saturday, December 1, 2007

Hindraf: Darah, Tanah dan Akidah

I was actually thinking about writing about something else. But since this issue is still hot to be discussed, I think I should give some opinions on it before it becomes 'lapok' or forgotten. A 'new' me should be someone who really cares and concerns about everything that happen around. So, here is my fifty cents on this matter.

The issue being brought up in the media is there is a bunch of Indians trying to get the Brits' concern on them since their ancestors were brought here by the Brit etc. etc...
Well, that is not the matter I would like to discuss here. My concern is the solution.
How would this problem can be settled?

They want the same privileges as the Bumiputra, but they can't since they are non-bumi's.
Ikatan darah, sesuatu yang sangat mustahil untuk diubah apatah lagi memilih. She is born to be Malay, He is Indian, They are Chinese but they never choose themselves to be what they are, were they? If the law states that the privileges are for the Bumi's only, would it be fair to those non-bumi? They don't choose themselves to be non-bumi, isn't it?

Ikatan tanah
. Where we born, what is our nationality, where is our origin. It is all about fate. No single person got to choose where they want to be born, their nation nor their origin. So, is it fair for the law to give the privileges only to the people based on those characteristics?

This kind of man-made law contains many flaws thus creating misunderstandings, disagrees and many other impacts. To me, the only best solution is by following Allah's law. He has created us all and He knows what's best for us.

Ikatan akidah.
The only thing that can be changed. If the law follows Islamic rules, anyone who is a muslim will get the privileges. Islam is not bound by blood or region, but bind by love.
Islam is a religion of love but not many people really understands it. Too many misconceptions in the media made it harder to those who understands to clarify it to the world. Islam is about sharing and caring. Remember when the muslims from Makkah hijrah (took a journey) to Madinah. The Muhajireen (Muslims from Makkah) know no one in the Madinah not even related with them except for having the same faith. The Ansar (Muslim in Madinah) they accept the Muhajireen as if they were their brothers. They provide shelters, food, money, their orchards and anything that can help the Muhajireen as they have left almost everything they had back in Makkah. The bond of love taught by The Prophet Muhammad is something very amazing as in the 35th Hadith in 40 Hadiths of Imam an-Nawawi:

Translation:
The Authority Of Abu Hurairah
The messenger of Allah said :
"Do not envy one another; do not inflate prices one to another; do not hate one another; do not turn away from one another; and do not undercut one another, but be you, O servants of Allah, brothers. A muslim is the brother of a muslim: he neither oppresses him nor does he fail him, he neither lies to him nor does he hold him in contempt. Piety is
right here-and he pointed to his chest three times. It is evil enough for a man to hold his brother muslim in contempt. The whole of a muslim for another muslim is inviolable: his blood, his property, and his honor."
(Related by Imam Muslim)

Islam is the religion of PEACE & LOVE. Let's spread LOVE...


Monday, November 26, 2007

Orphan Child



She was just standing there
Little girl,all alone
Barely covered head to toe,
Barely just 12 years old
Why is she all alone?
Why's the world just so cold?
Why don't we play our part?
What has hardened our hearts?
What has hardened our hearts?
Underneath the waterfall,
Million dollar shopping mall
Two boys play their games,
Helps to keep them nice and warm
Thousand people walking by,
Feeding their vain desire
Don't they see,
Are they blind?

Allah loves the orphan child
Allah loves the orphan child
Like our beloved Muhammad,peace be upon him
He was an orphan
And Allah sheltered him
What status is given to these children?
Children
Just by the riverside,
Right next to that orphan child,
Families come to play
They don't see that's where she stays
Looking through empty eyes,
Who cares that she might die?
Oh my child,don't you cry
Allah loves you more than I
Allah loves you more than I

She was just standing there,
Barely just twelve years old
What has hardened our hearts?
Why's the world just so cold?
She was just standing there

Start with the end in mind


Bismillahirrahmanirrahim
Praise be to Allah, The God Most Gracious Most Merciful

Alhamdulillah.
Setelah Allah dengan rahmatNya menyinari hati saya yang telah sekian lama kelam,
dengan kasih sayangNya memberi saya teman-teman untuk menyusuri jalan ini,
menyedarkan saya daripada mimpi indah yang sementara.
Rahmat-Nya yang tidak terhingga.

Kini saya cuba mengorak langkah, membina hari-hari baru yang lebih bermakna.
Untuk menjadi seorang manusia, yang menjalankan tugas dan tujuan penciptaannya.

Lahirnya "Raudhah Kholidah" diharap dapat mengingatkan saya akan tugas saya,
memberi saya peluang untuk berkongsi pendapat dan pengetahuan serta berkongsi akan keindahan Islam apabila difahami dan diamalkan dalam kehidupan.

"Ad-Deenu nNaseehah"
Agama ini adalah nasihat.
Nasihat-menasihati.
Ingat-mengingati.
Itulah peranan manusia agar kita ingat tujuan hidup kita.
Ke mana hala tuju kita.
Allah telah menyediakan dua jalan untuk kita,
ke kanan atau ke kiri,
ke syurga atau ke neraka.
Itulah pengakhiran kita.

Namun,
dek kerana kasih-Nya Dia,
diberinya buku panduan untuk memilih dan mengharungi jalan itu,
dan seorang utusan untuk mengingatkan,
akan janji kita kepada-Nya,
menjadi penunjuk jalan,
membawa manusia daripada gelita kepada cahaya.

Manusia yang fitrahnya mudah alpa,
lalai dan leka dengan tipu daya dunia,
perlu selalu diingatkan,
sekiranya dibiar sahaja,
semakin kelamlah jiwa.

Abdullah b. Rawahah pernah berkata kepada Abu Darda',
"Hati itu lebih mudah berbolak-balik daripada masakan dalam periuk yang sedang mendidih di atas api..."

Muaz bin Jabal, selepas kewafatan Rasulullah,
sering mengajak dan menasihati sahabat-sahabat yang lainnya,
"Marilah duduk sebentar dan beriman sejenak"
Seorang sahabat yang mendapat tarbiyah secara terus daripada Rasulullah,
yang pastinya punya iman yang teguh,
mengingatkan sahabat-sahabat yang lainnya.
Inikan kita yang tidak pernah berjumpa dengan Rasulullah.
Iman kita?

Betapa perlunya kita untuk sentiasa diingat dan mengingatkan...

Al-'Asr 103: 1-3 1. By time, 2. Indeed, mankind is in loss. 3. Except for those who have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and advised each other to patience.