Monday, March 15, 2010

Berhala kupu-kupu


Berhala itu mewujud dalam setiap zaman persis kupu-kupu. Bermetamorfosis. Indah sempurna.

Seperti itulah yang dikias oleh Salim A.Fillah dalam "Saksikanlah bahawa Aku Seorang Muslim." Setakat ini, buku ini memang menarik. Cuma bahasanya dan kandungannya mungkin tidak seindah Jalan Cinta Para Pejuang. Sedang berusaha menghabiskan kandungan hebat buku ini. Anyways, sekarang cuti sekolah. Cikgu di sini sedang berusaha menjadi full-timer di waktu kerja sekolah bercuti.

Semalam saya terkesima sebentar, mengingatkah hak shahadatul haq yang mungkin tidak tertunai sempurna. Mungkin kita yang kononnya terlalu sibuk dengan metode da'wah yang dirancang langsung mengetepikan hak-hak manusia yang kita temui dalam sehari-harian kita. Mak cik cleaner, kakak cashier, pak cik guard, adik yang menjual pisang goreng dan siapa-siapa saja yang kita bertemu walau hanya sesaat dua. Lalu bagaimana da'wah kita kepada mereka? Da'wah itu bukankah faan (seni)? Lalu kita punya 1001 cara untuk melaksanakan da'wah, untuk memanggil manusia untuk mengingati Allah walau seminit dua. Mungkin ada yang bertanya bagaimana dengan follow-up, muntijkah dan sebagainya. Lalu harus diingatkan, mereka juga punya hak untuk mendapat percikan manisnya memahami Islam. Mungkin bukan kita yang memberi perubahan 180 darjah kepadanya, tetapi kita juga mampu menjadi salah seorang untuk melengkapkan ream of paper-nya.

dan harus diingat, kita adalah cerminan 'kita' yang lainnya. Mungkin suatu masa dia bertemu dengan orang yang sama seperti kita, lalu terus berminat untuk memahami Islam kerana suatu masa dahulu kita pernah menyentuh hatinya dengan sentuhan iman itu.
Islam itu indah, ayuh biar semua menikmati keindahannya!

No comments: