Thursday, November 12, 2009

Rehat?

Rasa rindu yang sepertinya tidak mampu dibendung lagi. Tiba-tiba rasa sangaaaaaaaaaaaaaaat jauh dengan semua orang. Walaupun jarak agaknya tidaklah lebih daripada tiga jam, tidaklah duduk di kawasan terpencil dikelilingi kelapa sawit atau estet-estet, tetapi saya berasa sangat rindu. Walaupun baru minggu lepas saya cuba bertemu beberapa wajah pengubat rindu, saya sudah kembali merindui mereka. Secara jujurnya, saya berasa tidak sanggup untuk memandang wajah mereka. Saya segan untuk menangis walau hati ini tidak tertahan-tahan lagi untuk menumpahkan segala rasa. Saya cuba buat muka selamba, bergelak-ketawa, bergurau-gurau seperti biasanya saya menyakat kakak yang sedikit blur itu. Oh, hanya Allah yang tahu betapa rindunya saya untuk kembali!!!!!!!!

Sepertinya mahu menangis kerana mempunyai masa yang sangat sedikit untuk bersama mereka. Ah.. dan saya terpaksa kembali melalui hari-hari berat yang jauh daripada mereka. Dua hari pertama di sekolah saya benar-benar keletihan. Sehinggakan ada pelajar yang bertanya sama ada saya sihat atau tidak. Hari-hari masam saya di sekolah agaknya. Kelmarin saya demam. Alhamdulillah, cuma untuk satu malam. Saya fikir mungkin ajal saya sudah semakin dekat dan sememangnya ia merunsingkan dek memikirkan timbangan amal yang tidak seberapa. Saya sangat bersyukur keranan diberi peluang hidup untuk hari ini. Hidup uintuk mencari sebanyak-banyak kurniaNya dan memperbaiki diri dan amalan. Nampaknya bukan saya saja tidak sihat dua tiga hari ini. Internet di rumah pun seperti ada pasang-surut moodnya. Lalu perasaan seolah terpinggir di desa terpencil kadang-kadang menjelma.

Sukarnya memahamkan orang dengan kehendak dan keinginan kita. Apatah lagi meletakkan diri kita untuk memahami orang lain. Betapa saya mengharap andainya mereka faham bahawa saya merindui perjalanan membelah pekat malam untuk duduk dalam bulatan-bulatan bercahaya itu. Betapa saya mengharap mereka faham bahawa tidak mengapalah berpenat-penat dan bersusah-susah andainya kita tahu bahawa untuk mendapat syurga Allah itu bukan sesuatu yang mudah. Betapa saya mengharap andainya mereka tahu bahawa Allah akan membantu mereka yang membantu agamanya. Betapa saya mengharap mereka faham bukan semua bulatan sama rasanya dengan bulatan yang saya selama ini rasakan. Silibus mungkin sama, tapi praktiknya berbeza! Persis memasak dengan bahan yang sama, tetapi teknik yang berbeza pasti menghasilkan rasa yang berlainan. Lalu bagaimana saya mahu meninggalkan makanan yang saya rasa terbaik pernah saya rasai selama ini. Makanan yang telah banyak membantu membina perubahan dalam diri saya seperti pada hari ini.

dan betapa saya mengharap agar mereka tahu bahawa bukan saya sahaja yang melakukan cara ini, ada mereka yang lebih bersusah payah lagi. Sanggup menempuh tiga-empat jam perjalanan dari timur ke barat, seorang diri, mengejar bulatan mingguan di samping on-call yang tidak berkesudahan. Pulangnya di awal pagi dan terus masuk kerja. Lalu bilakah masanya mereka berehat andai sepanjang malam pun dihabiskan untuk memandu?

Pasti kelihatan seperti melakukan kerja gila. Tetapi bagi seseorang yang menginginkan syurga sepenuh hatinya...pasti sanggup melakukan apa saja yang terdaya.

Lalu, bilakah masa rehat kita?
Rehat kita di syurga!

Oh, Tuhan. Andai aku terlalu banyak berehat kala ini, layakkah aku untuk berehat-rehat di syurgaMu? T_T

2 comments:

Arifah said...

Salam sis. I miss you too fillah! R u ok?

Mama Hazim said...

wsalam.
hu..demam rindu.
RI-sick kot?
ke camne, tuan doktor?