Monday, November 16, 2009

Sekolah jahiliyah




Hari ini banyak guru mampu tersenyum. Hari yang dinanti-nanti dan ditunggu-tunggu sekian lama. Esok SPM bermula manakala pelajar lainnya mula bercuti. Ah, gembira sungguh hati guru-guru apabila pelajar nakal-nakal yang lepas-habis-exam-pun-sibuk-nak-datang sekolah-buat-kacau akan pulang bercuti dan dapatlah mereka berlepas tanggungjawab dengan masalah pelajar. Oh, esok guru-guru masih terpaksa ke sekolah, juga untuk sepanjang minggu. Cuma saya diberi tugasan istimewa menemani pelajar-pelajar ke kem khas buat pelajar-pelajar delinkuen dan bermasalah sosial. Kata mereka, "Oh nanti bolehlah belajar bagaimana nak kawal pelajar". Oh!

Cuti sekolah ini lebih merisaukan saya sebenarnya. Cuti sekolah ini bererti bermulanya persekolahan jahiliyah bagi mereka. Walau cuma untuk kurang dua bulan, tetapi guru-guru mereka malah lebih hebat, lebih cantik dan lebih menarik. Entah selepas dua bulan ini mereka malah berjaya melompat ke tingkatan berapa di sekolah jahiliyah itu. Lalu di awal tahun seterusnya, para guru terpaksa menghadapi pelajar-pelajar yang dibelenggu gergasi jahiliyah yang lebih ganas dan menggerunkan.

Jahiliyah hari ini bukan lagi kayu dan batu seperti dulu. Seperti kata Syed Qutb, "jahiliyah yang dihias dan didandan indah" sehingga mungkin langsung tidak nampak persis jahiliyah. Musang yang bukan setakat menyamar dengan memakai bulu biri-biri, tetapi musang yang siap membuat pembedahan plastik kelihatan seperti biri-biri yang paling menawan. Lebih menakutkan, jahiliyah cantik menawan ini bukan sahaja mempesonakan mereka yang kurang dalam agamanya, tetapi sesiapa saja dengan latar belakang yang berbeza.

Jahiliyah hari ini bukan saja dikaburi sehingga tidak nampak jahiliyahnya sangat, malah lebih hebat lagi kononnya kelihatan Islami. Persis menampal logo halal sesuka hati pada tin yang isinya mungkin cukup dengan sedikit-sedikit bau Islami. Malah lebih kejam lagi apabila nilai Islami itu menjadi satu tarikan atau promosi untuk melariskan produk jahiliyah mereka. Pada satu sudut yang lain kita mungkin berasa gembira kerana ini menunjukkan permintaan masyarakat terhadap produk Islami masih tinggi. Tetapi dari sisi negatif yang lebih besar, hati-hati suci yang merindui produk Islami diracuni sedikit demi sedikit oleh jahiliyah yang tersembunyi dalam produk-produk yang kononnya Islami itu.

Mungkin ada yang mempersoalkan, "buang saja yang buruk, ambil yang baik. Kitakan sudah mumayyiz?" lalu menjadikan ini sebagai alasan untuk sesuatu yang sebenarnya didasari kepada kemahuan al-Hawa' yang lebih utama. Lalu, harus ditanya kembali. Sejauh mana baik itu lebih banyak dari buruknya? Atau sejauh mana baiknya itu memberi manfaat pada diri kita?

Andai kalian melihat sendiri betapa masyarakat ini memerlukan come-back yang besar dan betapa ramai yang sedang kelemasan dan terpaksa dilemaskan, maka masih adakah masa untuk anda bergoyang kaki menonton tivi setiap jumaat malam jam 9 itu? (baca: contohnya)

Sekolah jahiliyah hebat menawarkan jahiliyah dalam pelbagai rupa, cantik dan mempesonakan. Menarik hati-hati untuk mencipta seribu alasan untuk membenarkan diri berendam dalam jahiliyah yang busuk.
Bagaimana dengan kita?

No comments: