Thursday, November 26, 2009

Misteri takdir


Biasanya topik ini yang paling hangat dibicarakan. Usaha dan hasil. Tidak semudah itu untuk beriman dengan suatu doktrin yang telah begitu lama diasak. Malah sejak kecil lagi kita telah dididik untuk mempercayai setiap usaha kitalah yang memungkinkan hasil sesuatu. Lantas kita malah percaya, usaha kitalah yang menentukan hasil itu bagaimana. Sehingga sepertinya kita terlupa, segala itu tentunya di bawah takdir Tuhan yang Maha Bijaksana. Seperti yang kita harus yakini dalam rukun iman yang keenam. Qadarullah!

Mari kita telusuri di balik kisah-kisah yang sudah biasa kita dengar, tapi mungkin terlepas ibrah di balik tirai yang dikisahkan. Kisah ibunda Hajar kita saat mula ditinggal sendirian dengan bayinya Ismail di tengah-tengah padang pasir gersang. Lalu di panas yang mencengkam, Ismail menangis kehausan. Berlarilah ibunda Hajar ke sana ke sini, dari puncak Safa ke Marwa, berulang-alik. Mungkin saja tika itu ibunda tahu bahawa tiada air di sana, jadi mengapa harus diulangi larian yang sama yang melelahkan? Kerana tingginya iman, seperti kata ibunda saat Ibrahim mahu meninggalkan, "Jika ini perintah Allah, maka tentunya Allah tidak akan menyia-nyiakan kami!" Ibunda Hajar tetap meneruskan larian, walau sepertinya tiada langsung kelihatan mungkinnya air di sana. Mungkin tika itu, ibunda hanya mahu memperlihatkan kepada Allah, kesungguhan dan imannya!

Lantas Allah memperlihatkan keajaiban. Air zam-zam yang memancar! Bukan dari jalan-jalan yang ditelusuri ibunda Hajar, tapi dari hentakan kaki si kecil Ismail! Begitulah keajaiban takdir Tuhan, yang terkadang muncul bukan daripada usaha dan ikhtiar yang kita lakukan.

Mari belajar pada Hajar bahwa makna kerja keras itu adalah menunjukkan kesungguhan kita kepada Allah. Mari bekerja keras seperti Hajar dengan gigih, dengan yakin. Bahwa Dia tak pernah menyia-nyiakan iman dan amal kita. Lalu biarkan keajaiban itu datang dari jalan yang tak kita sangka atas kehendakNya yang Maha Kuasa. Dan biarkan keajaiban itu menenangkan hati ini dari arah manapun Dia kehendaki.

Bekerja saja. Maka keajaiban akan menyapa dari arah tak terduga.

Takdir itu misteri. dan kerana misterinya takdir, kita diberi kebebasan oleh Allah untuk bercita-cita dan merancang. Ah, andai kita tahu segala takdir di hadapan...maka hilanglah semangat dan terbantutlah ikhtiar! Kerana takdir itu misteri, tugas kita ialah untuk bercita-cita, merancang dan tetap terus berusaha dengan keyakinan bahawa Allah menentukan yang terbaik buat kita!

No comments: