Friday, August 22, 2008

Saya mahu Merdeka!


Baru pulang daripada operasi membedah buku bersama-sama. Sedih juga terpaksa meninggalkan dewan operasi separuh jalan, tetapi bagi menunaikan hak dan tanggungjawab yang lain saya turutkan juga. Huu..melepas BBQ malam ni! :P (takpe2, sabaaaar...takde rezki tu..)

Setelah begitu lama teringin membaca dan mendalami buku-buku fikrah, alhamdulillah diberi juga kesempatan untuk mendapat sedikit sebanyak input yang memang sangat berguna dan membantu saya untuk berfikir dengan lebih mendalam lagi. Buku 'Salah Faham terhadap Islam' ataupun judul bahasa inggerisnya, 'Islam the Misunderstood Religion' karangan Muhammad Qutb, siapa dah baca?? Saya baru pertama kali, dan ternyata...sangat menarik!!!! Waaaahhh..

Semasa tengah membedah-bedah tu secara tak langsung saya dapat mengaitkan dengan sejarah-sejarah yang sedang saya cuba dalami. "Oh, padanlah..", "Hmm..macam tu ke?" dan bermacam lagi kata-kata yang terkeluar secara refleks sepanjang pembacaan saya bersama teman-teman. Huu.. tak sabar nak habiskan pembacaan ni. Buku ni bukan sekadar untuk mengetahui pandangan orang bukan islam yang dah tersalah faham terhadap islam, tetapi juga pandangan kita umat islam yang ada tersalah faham terhadap agama sendiri. (adake patut? ish..3x) Untuk level pembaca, saya mencadangkan buku ini untuk dibaca oleh orang-orang yang sudah mengetahui tentang islam sehingga terbit keyakinan dalam diri mereka yang islam itu benar, sangat berminat dengan islam, sudah belajar mengenai sejarah islam (contohnya dalam isk), suka berfikir dan begitu bersemangat untuk memperjuangkan islam (cewah.. banyak requirements tu! bukan apa, dengan cara ini akan memudahkan kefahaman dalam pembacaan anda..serius!)

Saya baru selesai membedah enam bab bersama mereka, ada lagi lebih kurang 13 bab yang belum selesai. Harap dapat disudahkan sebelum pulang ke kampus (yuk, berusaha!!). Walaupun hanya beberapa bab yang berjaya diselimuti (covered), sekurang-kurangnya saya nampak sesuatu yang dapat dikaitkan dengan sambutan kemerdekaan negara pada 31 Ogos ini. Hmm.. apakah erti kemerdekaan buat anda?? Saya selalu teringin nak orang tanya saya soakan ni. Oleh kerana tak ada orang yang nak tanya, saya tanya soalan ini kepada diri saya sendiri ;)


Apakah erti kemerdekaan buat saya (si kuchinque yang perasan)...?
Kemerdekaan pada saya ialah apabila manusia itu merdeka daripada proses perhambaan kepada selain daripada Allah... dan itu juga yang dibawa oleh islam. Islam dan merdeka sangat sinonim. Menjadi seorang muslim itu ertinya merdeka. Kerana dia telah berjaya menundukkan seluruh jiwa dan raganya kepada ikatan tauhid yang satu, kepada Allah semata-mata. Jiwanya bebas daripada tunduk kepada kehendak al-hawa' (hawa nafsu), tunduk kepada kehendak manusia, tunduk kepada apa sahaja.. kecuali yang Terutama, Tuhan Yang Esa.

Seseorang itu merdeka dan bebas, kerana tidak tunduk kepada kehendak al-hawa' yang menyesatkan. Bayangkan kalau seisi dunia menurut kehendak nafsunya semata-mata. Atau nama lainnya, hak asasi manusia. Hak asasi yang dicipta sendiri oleh manusia, kononnya itu keperluan mereka tetapi sebenarnya berlandaskan nafsu semata-mata. Kalau berbicara tentang hak asasi manusia ini, tak akan selesai. Kerana setiap manusia akan cuba menegakkan bahawa mereka mempunyai hak asasi mereka yang tersendiri. Tidak ada garis panduan yang nyata. Manusia dan undang-undang yang diciptanya sendiri. Pernah dengar sang homoseks dan lesbian juga memohon hak asasi yang sama? Kononya itu hak asasi manusia. Itulah..bila manusia tidak mahu terima hukum dan aturan yang serba lengkap dari Tuhan. Dah siap-siap ada, ambil sajalah. Bukankah lebih mudah?

Seseorang itu merdeka dan bebas, kerana tidak perlu tunduk pada kehendak manusia dan masyarakat. Hendak memuaskan hati setiap orang, itu adalah mustahil. Seperti cerita Orang tua, anaknya dan keldai, terpaksa ikut setiap kata orang lain di sepanjang perjalanan. Itu memang sukar! Kehendak masyarakat sering berubah-ubah. Lihat sahaja para pemimpin masyarakat, pening kepala mencipta usul yang sesuai untuk memenuhi kehendak setiap lapisan masyarakat. Tapi jika masyarakat itu berpegang pada akidah yang satu, semua pun jadi mudah. Terima saja aturan Allah yang sudah tersergam indah, tanpa cacat cela dan sesuai untuk sepanjang masa.

Ya, merdeka itu juga ertinya bebas daripada penjajahan dan perhambaan. Kita pernah dijajah, juga masih dan sedang dijajah mungkin tanpa kita sedari. Kita masih menjadi hamba kepada sistem yang menjajah. Kita masih akur dengan sistem yang menjajah itu, seolah-olah itu yang terbaik untuk kita. Kita masih dijajah dan dibayangi dengan kehebatan kuasa-kuasa luar sedang kita punya kekuatan luar biasa sebagai muslim yang dianugerahi islam yang diturunkan khas dari Tuhan Yang Maha Kuasa lagi Maha Mengetahui. Kita masih dijajah kerana kita masih tidak mampu bangun dan menggunakan seluruh kehebatan kita dek pemikiran kita yang masih memandang kehebatan bangsa penjajah lebih hebat daripada islam yang kita pegang ini. Kita masih dijajah apabila kita merasa mengikut cara hidup bangsa yang menjajah itu lebih baik daripada cara hidup islami. Kita lebih-lebih teruk dijajah apabila kita merasakan cara islam itu lapuk, kuno dan mundur dan cara bangsa penjajah itu hebat, moden dan maju. Secara tidak langsung, kita tak ubah seperti sang hamba abdi yang tetap merasakan hidup di bawah bayangan tuanmasnya biarpun telah berpuluh tahun diberi 'kemerdekaan'. Pemikiran hamba abdi yang tidak dapat merasakan nikmat kemerdekaan yang sebenar setelah hidup dibawah cengkaman tuanmas sehingga tidak mengetahui bahawa mereka sebenarnya mempunyai potensi luar biasa, malah lebih baik daripada tuanmas-tuanmas mereka, sekiranya mereka mengetahui.

Kasihan sungguh!
mereka mengatakan..kita telah 'merdeka'?
dan kita menyambutnya dengan riang gembira...hahahaha.

p.s: Untuk kefahaman lebih jelas sila baca buku 'Salah Faham Terhadap Islam' karya Muhammad Qutb. Segala yang ditulis di sini bukanlah diambil daripada buku ini, tetapi berdasarkan pemikiran cetek saya semata-mata. Harap maklum.

No comments: