Sunday, August 24, 2008

Memo saya.

Salam.
Cuti dah nak habis dan saya perlu kembali ke kampus.
Tapi ada sesuatu yang masih membuatkan saya resah. Hati saya masih tidak tenang. Rupa-rupanya masih banyak perkara yang masih saya fikirkan: Kerja-kerja yang masih belum selesai. Saya tidak gemar membuat sesuatu kerja dalam tempoh yang lama. Saya cepat bosan, kalau boleh saya mahu semua kerja disiapkan dengan segera. Tapi ada setengah-setengah kerja yang memang memerlukan tempoh yang lama dan sangat menguji kesabaran saya. Tesis saya!

Aduh. Sudah masuk minggu ke berapa ni. Dek kerana di pass over dari seorang supervisor kepada yang lain, saya jadi semakin lalai dan leka. Saya letak kerja ini ditepi dahulu, memberi laluan kepada kerja-kerja yang lainnya. Mujur saya sudah menyerahkan bab 1-3. Kini saya temangu-mangu sendirian hendak menyiapkan analisis data. Bukan apa, kajian saya ini pelik sedikit. Cara anlisanya juga berbeza. Tidak ramai pelajar yang memilih untuk membuat kajian sebegini. Saya juga tidak bercadang pada mulanya. Tapi memandangkan supervisor saya mahu kajian yang mengkaji masalah-masalah di sekolah, terpaksa juga saya turutkan. (kalau boleh saya nak buat courseware, seperti yang selalu buat. Tapi.. hm, terpaksalah.)

Kajian saya merupakan satu kajian kes di sekolah. Kes guru-guru dalam menerapkan kemahiran berfikir di sekolah. Sejauh mana pelajar-pelajar belajar untuk berfikir dengan apa yang dipelajari di sekolah. Saya seorang yang suka berfikir..tetapi bila mengkaji tentang manusia berfikir, susah juga ya. Banyak yang perlu saya lakukan ini. Cadangnya esok hendak ke sekolah untuk mendapatkan sedikit bahan. Semoga dipermudahkan.

Juga senarai kerja untuk peringatan sendiri:
- Folio untuk Tse
- Projek Biotech (hm..tak decide lagi nak buat apa. ada idea?)
- Projek sampah-sarap Sains Alam Sekitar (sepatutnya dah siap ada soal selidik ni..isk3)
- Field trip ke .... (tempat belum decide, tapi ni tugasan juga)

dan seperti biasa..lab report yang masih bertimbun. Sila selesaikan dengan segera, kalau tak kena cakar dengan ibu kucing :P

akan datang... another PBL (ouch!)

Oh ya, ada midsemester exam untuk biotech this coming friday.
Terus berusaha!!!! p(^_^)q

No comments: