Tuesday, August 12, 2008

Misterius yang serius


Entri ini akan berada di atas sehingga suatu waktu. Untuk entri selanjutnya, sila skrol ke bawah.
PROMO: MISTERIUS YANG SERIUS

Ini bukan muvi. Bukan juga tayangan drama atau seangkatannya. Tapi satu penerangan mengenai satu program yang ingin saya promosikan di sini. Itu bukan tajuk programnya, tapi tajuk promosinya (dan pastinya saya dengan sesuka hati saya memberi nama promosi ini. Adake orang beri nama untuk promosi? Em..suka hati lah :P)

Apa yang best?
1) Misterius
Memang sengaja saya buat ia nampak misterius tanpa nama dan tentatif. Bukan bajet bagus. Tapi daripada pengalaman ia lebih terkesan sebegini. Anda perlu cuba untuk rasai sendiri.
2) Aktiviti
Program paling santai dan paling lepak saya boleh katakan. Di sepanjang program, para peserta merupakan fokus utama. Jika ngantuk, boleh tidur. Jika lapar, ada makanan. Jika bosan, boleh main. Semuanya berdasarkan keadaan peserta. Tiada tentatif yang rigid. dan yang paling penting, tiada paksaan!

Program baru-baru ini di sebuah SBP: sebelum break untuk tengah hari, presenter mengingatkan kepada para pelajar, "Petang ni siapa yang nak sambung dengar je datang. Kalau tak nak, tak payah datang." Tetapi selepas break, semua pelajar datang. Presenter masih cuba provok pelajar-pelajar, "Saya tak suruh awak semua datang. Saya nak yang mahu dengar je. Kalau tak nak, awak boleh balik". Tetapi tak ada yang mahu keluar. Semua mahu terlibat walaupun terpaksa mengorbankan cuti hujung minggu mereka. Hm, kenapa ya?
3) Persoalan
Mengikut pengalaman saya, program ini banyak membuatkan saya berfikir. Mengajar saya untuk menjadi lebih kritis dan kreatif. Alhamdulillah banyak juga persoalan yang telah terjawab. Saya bukanlah seorang yang skeptikal. Tapi banyak juga benda yang selama ini saya tak pernah terfikir, tapi saya jumpa jawapannya di sini. Secara tak langsung ia membantu saya untuk berfikir secara lebih kritis dan kreatif. Serius!

Kadang-kadang kita tak sedar yang kita ni ada satu skema pemikiran yang salah. Yang kita tak sedar dan tak berapa nak ambil kisah. Apakah skema-skema itu? Misterius sungguh...
Kata seorang peserta, "Thanks for un'skema'ing my mind. Somehow, I manage to think out of the box now"

4) Motivasi
Nak kata program motivasi, tak lah spesifik sangat. Tapi secara tak langsung, saya telah termotivasi lepas habis program. Program ini sangatlah mementingkan kita untuk melihat potensi dan kelebihan yang ada (ala-ala ESQ gitu!). dan kita juga tahu ke mana nak salurkan segala kelebihan yang ada tu bila kita tahu matlamatnya. Hm, best! Kalau dulu saya malas nak study sekarang jadi sangat rajin bila dah tahu matlamat kena rajin study dan bersemangat dalam apa saja yang kita buat. Hidup ini nampak lebih cerah, riang dan gembira. Em, muslim itu bukankah sepatut hidupnya tenang? Bila ditimpa susah dia bersabar dan bersyukur...kerana itu tanda Allah mahu kita ingat pada-Nya dan terus-terus rapat dengan-Nya dengan berdoa..Oh, Allah is always sooo sweeett :D

Apa lagi nak dipromosikan? Hm..anda perlu rasai sendiri untuk ketahui keadaannya.
Bagaimana?
Sisters only!
16-17 August 2008
venue: Bangsar
or
30-31 August 2008


Brothers only!
17 August 2008

No comments: