Tuesday, August 5, 2008

Maka nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

Entah kenapa dua tiga hari ini, segala perkara yang berlaku banyak mereflek diri. Tambah-tambah lagi eksperimen fisiologi baru-baru ini juga melibatkan topik refleks. Mungkin telah tiba masa untuk saya kembali mereflek diri dan melihat segala sudut untuk dipertingkatkan =)

Tempoh hari


Kak A: Awak ni bagus betul. Sains pun pandai, melukis pandai, seni pandai, teknikal (guna komputer) pun pandai. Semua pun pandai.
Saya : Err..tak lah. Saya tak pandai teknikal-teknikal ni. Suka guna komputer je..


Hari ini

Selepas kelas
Cik B :
Tadi dalam kelas ada orang cakap awak hebat!

Saya : Erk.. kenapa?
Cik B : Ye lah. Awak belajar pandai. Pointer pun skor. Dulu dia ingat awak ni ulat buku.. dia tak sangka..
Saya : Hm, best la kalau saya dapat jadi ulat buku. hehe



Rezeki. itu sahaja yang dapat saya berikan jawapannya.
Semua orang punya rezeki yang berbeza. Mungkin rezeki saya dari sudut ini.
Rezeki@kelebihan ini semua kurniaan Allah yang dipinjamkan kepada saya. Sungguh lah tidak patut untuk saya membangga diri apatah lagi merasa obses terhadap kelebihan yang ada sehingga seperti ingin menunjuk-nunjuk di tengah khalayak.
Ya Allah, minta dijauhkan saya dari sifat ujub dan riya' yang bisa membinasakan diri ini.

Dari satu sudut, ini mungkin sahaja menjadi satu ujian untuk saya. Ujian yang berselindung disebalik kesenangan dan kelebihan yang ada. Ujian yang mungkin dinilai berdasarkan sejauh mana saya memanfaatkan segala kelebihan yang telah dipinjamkan kepada saya.

Kadang-kadang saya begitu mengharapkan diberi kelebihan-kelebihan dari sudut lain. Saya ingin menjadi pemandu yang cekap, saya mahu menjadi seorang yang bijak merancang dan mengurus, saya mahu pandai memasak makanan yang sedap-sedap dan banyak lagi. Tapi kadang-kadang dengan terlalu mengharap seperti ini, saya seolah-olah lupa akan kelebihan sedia ada yang telah dipinjamkan kepada saya. Apakah tidak cukup lagi??

"Maka nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu d
ustakan?"
(55: 13, 16, 18, 21, 23, 25, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 61, 63, 65, 67, 69, 71, 73, 75, 77)

Jika melihat dari sudut orang yang memandang saya sebagai seorang yang hebat (?), saya sepatutnya merasa sangat-sangat bersyukur atas pinjaman yang diberikan ini. Memang sangat banyak. Mungkin lebih banyak lagi daripada apa yang dilihat oleh orang lain. Tidak perlu menyenaraikan di sini, cukuplah Allah yang lebih mengetahui. Tetapi, perlu dikira juga tanggungjawab yang lebih besar telah diletakkan di atas pundak ini dengan segala kelebihan yang telah dipinjamkan itu. dan apabila saya telah menyedarinya, ia menjadi lebih BESAR dan BERAT..

Tapi ia tidak bererti saya harus berhenti daripada cuba menggilap segala kebolehan yang ada. Kebolehan/kelebihan/potensi ini haru dicari dan digilap, diasah dan dimanfaatkan selagi mana saya mampu untuk gunakan. Mungkin ada banyak lagi pinjaman-pinjaman Allah kepada saya yang masih terpendam dan terendam, menunggu masa dan usaha saya membawanya keluar untuk digilap sehingga bersinar. Mungkin sahaja pinjaman kebolehan yang ada nanti merupakan salah satu kebolehan yang saya sering kali harapkan. Hanya Allah yang mengetahui dan saya hanya mampu berusaha ^_^

Meminjam kata-kata teman saya, "Mencari logam dalam diri..."
dan saya ingin menyambungnya di sini:
Mencari logam dalam diri,
supaya dapat
menyinari,
menjadi penyuluh jalan sepi,
menjadi cahaya hidup insan
i
.




Ya Allah, semoga kelebihan yang ada ini dapat menjadi manfaat dan berjaya saya buat semua..



"Maha suci nama Tuhan mu, pemilik keagungan dan kemuliaan"
(55:78)

p.s: gambar adalah hiasan semata ;P

No comments: