Thursday, July 29, 2010

Belajar menjadi dewasa




8 tahun:


Jatuh basikal. Tak pandai-pandai naik basikal. Tak nak naik sebab tak dapat fikir bagaimana roda basikal yang bulat dan nipis mampu bawa saya yang lebih besar dengan seimbang. Tak nak naik basikal!


14 tahun:


"Kena pergi sekolah naik basikal"


"Tak nak. Lebih baik saya jalan kaki je"


"Nanti lambat..."


"Lagi lambat kalau saya naik basikal nanti!"




20 tahun:


Wah..kalau awak naik basikal, merempit kalahkan kitorang yang naik motor!




***




19 tahun:


Bawa kereta langgar pasu. Tak nak bawa kereta dah!




23 tahun:


Wah, alpad pun pernah bawa! Awak ni boleh bawa semua jenis kereta ke?






***




22 tahun:


Tak nak!!!!!!!!!!!!!!!!! Tak boleh!!!!!! No way!!!




23 tahun:


Hm...saya rasa saya tak boleh ikutkan perasaan sangat. Mungkin kita kena betul-betul fikirkan yang terbaik untuk semua.




***


Belajar menjadi dewasa.


dan sepatutnya, bila menjadi dewasa kita mampu untuk belajar lebih cepat.


Buka mata, buka minda, buka hati...moga Allah menunjuki kita ke jalan-Nya yang lurus.


Terus.


Terus.


Terus... di jalan yang lurus.




Jangan cepat mengalah. Mungkin masih ada banyak bahagian dalam hidup kita yang masih belum diteroka kemampuan kita untuk melakukannya.


Semoga nikmat yang dikurnia ini mampu digunakan di tempat sepatutnya...agar tidak dipersalahkan kelak kerana culas dan tidak mahu merubah kepada yang lebih baik daripada sebelumnya.




Terus berubah kepada yang lebih baik.


dan moga kita belajar menjadi lebih dewasa =)

No comments: