Monday, February 8, 2010

batu asas


Dilantik menjadi guru yang turut terlibat dalam bahagian disiplin (walaupun hanya sebagai pembantu mengisi data), bukanlah sesuatu yang menggembirakan. Apatah lagi jelas-jelas cara disiplin sekolah tidak sehati sejiwa dengan saya. Undang-undang sekolah melarang pelajar perempuan memakai tudung singkat dan berbaju ketat, tetapi guru-gurunya..?

Lalu, selalunya saya akan jadi konsultan tak terlatih kepada pelajar-pelajar ini selepas rekod disiplin mereka diambil. Memperbaiki pelajar yang sedang tenggelam timbul dalam gelap pekat jahiliyyah zaman ini tentunya tidak mungkin dalam masa sekelip mata. It's going to be a very long process. Apatah lagi usaha untuk membaiki ummah yang mana perlu dimulakan dengan membina batu asas. Proses membina batu asas itulah yang paling lama kerana kita benar-benar mahukan sebuah rumah Islam yang teguh untuk dinikmati oleh semua umat manusia dengan selamatnya.

Maka jangan ditanya sekarang, kenapa rumah itu tidak siap-siap lagi.
Kerana usaha pembinaan cerucuk sedang giat dijalankan. Bi iznillah.

Ayuh teruskan usaha.
Masih banyak batu asas yang perlu dibina. Andai kita berlengah-lengah, maka lebih lambat rumah Islam kita dapat disiapkan.

Allah yusahhil.

1 comment:

tulip putih said...

salam.
menarik2..:)
mge Allah permudahkan..insyaAllah..:)
29:69