Tuesday, March 17, 2009

A tak berkualiti

Hari itu sempat duduk sembang-sembang dengan cikgu-cikgu senior. Hari selepas keluarnya keputusan SPM, maka yang diboraknya tentulah tentang keputusan peperiksaan baru-baru ini. Rata-rata cikgu mengeluh, "dalam kertas saja A, tapi A tak berkualiti!"

Seorang cikgu bercerita yang baru-baru ini dia ke sebuah sekolah berasrama penuh untuk menmbantu dalam peperiksaan. "Budak-budak yang masuh SBP, memanglah A belaka. Tapi, terkejut betul. Ada yang tak boleh jawab soalan mudah!".

Cikgu yang lain menambah, menceritakan tentang pengalaman dia di kelas tingkatan empat. "Bila saya tanya keputusan PMR hari tu, rata-ratanya kata dapat A dalam matematik. Tapi bila tanya dapat berapa dalam percubaan, paling tinggi pun dapat A. Terkejut saya budak yang gagal dalam percubaan, tiba-tiba boleh dapat A dalam PMR. Ni mesti kes graf direndahkan serendah-rendahnya supaya lebih ramai yang dapat A. Harap dapat A dalam slip periksa, tapi hakikatnya kita yang lebih tahu budak tu macam mana.."

"Yelah, semalam punya lah berlagak mereka ambil result. Dapat A. Tapi, itu A dalam kertas je. Kalau nak harap percubaan. Memang teruk!"

"Pihak ni tak sedar ke sebab mereka sesuka hati turunkan graf, hasilkan pelajar-pelajar dengan keputusan A yang tak berkualiti akan membawa akibat yang lebih besar? Macam-macam boleh jadi nanti.."

oh, itulah masalahnya bila isu pendidikan di politikkan. Saya malas nak membebel panjang-panjang tentang isu PPSMI atau politik di sebaliknya. Cuma saya geram, sebab yang menjadi mangsanya ialah pelajar-pelajar dan cikgu-cikgu yang terpaksa mengikut arahan mereka saja.

Hakikatnya, hanya mereka yang berada di sekolah saja yang tahu mudah atau tidak untuk para pelajar belajar dalam Bahasa Inggeris. Baru-baru ini, seorang pelajar saya menulis di atas kertas ujiannya, "Saya minta maaf sebab tidak jawab soalan. Saya tidak pandai bahasa Inggeris". Saya mengajar mereka dalam Bahasa Inggeris dengan terjemahan atas permintaan mereka. Kelakar juga bila ada yang bertanya, "Teacher, pancreas dalam BM apa?" dan saya menjawab, "Pank-kree-yas (pankreas)".

Penat juga sebab banyak masa terbazir sebab kena buat ulangan dalam bahasa melayu pula. Apa guna cakap bahasa itik bila semua orang pun faham bahasa ayam. Budak-budak ni dah la tak tahan kalau tengok soalan dalam bahasa inggeris yang panjang-panjang. Ini pun saya ajar kelas A, kalau yang kelas E tu memang dah tak nak pandang soalan pun kalau masa ujian. Kalau soalan dalam bahasa melayu, sekurang-kurangnya akan membantu mereka untuk cuba berfikir sebab boleh faham soalan.

Pada saya, bukan kita tak boleh maju jika tidak belajar dalam bahasa Inggeris. Lihat saja masyarakat jepun. Gah dengan bahasa mereka! Satu sudut yang saya nampak baiknya belajar dalam bahasa sendiri ialah pelbagai lapisan masyarakat boleh menghargai ilmu itu. Teringat cerita "One litre of tears" yang semua orang beria-ia nak tahu penyakit tu dan buat carian maklumat sendiri. Kalaulah semua maklumat yang ada dalam bahasa inggeris dan orang yang mencari tu tak faham bahasa inggeris, maka susahlah.

Saya tidak pula membantah jika ada pihak yang ingin membuktikan ada kebaikan dalam PPSMI ni. Tapi, kelihatan keburukan lebih banyak daripada kebaikan. Sistem pendidikan menjadi semakin rendah kualitinya. Pelajar yang mendapat A tak berkualiti dan syok sendiri kerana sistem pendidikan yang telah dipolitikkan. Mahu saja saya minta mereka yang masih ego dengan PPSMI tu untuk turun sendiri dan mengajar pelajar-pelajar di luar bandar selama sebulan. Hanya kerana pelajaran itu dalam Bahasa Inggeris sahaja mereka jadi kurang minat untuk belajar, alergik mungkin!

Pening-pening..

(sedang sibuk menanda kertas ujian)

No comments: