Sunday, March 15, 2009

karipap ekstrim?

Anda mempunyai 15 saat untuk menjawab soalan ini.
Soalan:

1) Bagaimana mungkin seseorang itu mengatakan karipap adalah karipap, jika pada masa tertentu ia kelihatan seperti kuih ketayap?

2) Adakah karipap yang kelihatan seperti karipap pada setiap masa dan ketika, ialah karipap yang ekstrim? Tetapi karipap yang kelihatan seperti kuih ketayap ketika diletakkan di pinggan-pinggan khas adalah karipap yang normal?


Jawapan bukan skema:

1) Itu bukan karipap. Itu kariyap atau ketapap, atau apa-apa saja nama yang sesuai. Tapi sememangnya tidak layak digelar karipap.

2) Tidak. Karipap yang kelihatan seperti karipap pada setiap masa ialah karipap sejati. Tapi karipap yang bertukar-tukar tu ialah karipap yang tak sedar diri dan sungguh tidak normal sekali! Mana ada karipap boleh bertukar-tukar jadi kuih yang lain!


Sungguh pelik, bagaimana pula dengan pendapat kebanyakan orang terhadap Islam yang ekstrim?
Adakah mereka yang kelihatan mengamalkan islam, atau tertampak ciri-ciri Islam pada setiap masa dan ketika itu mengamalkan Islam yang ekstrim?
Adakah mereka yang hanya kelihatan amal islamnya pada masa-masa tertentu itu ialah Islam yang normal?

Oh, pening kepala~
(sedangkan saya dulu pun pernah terfikir tentang mereka yang mengamalkan Islam secara sangat-sangat itu orang-orang yang ekstrim)

No comments: