Monday, March 23, 2009

Anugerah yang terindah

Alhamdulillah.

Sudah lama tidak mengalami perasaan begini. Hati yang berbunga-bunga dan bersemangat untuk melalui hari-hari seterusnya. Seperti merasakan mendung dan gerhana hari ini akan berlalu dan membawa bumi terang-benderang kembali. Setiap kali bertemu mereka saya amat mengharapkan untuk mencari semula spirit yang hilang.

Kembali merenung diri, terlalu banyak anugerah Allah buat saya. Saya saja yang sering lalai dalam melaksanakan tanggungjawab saya kepada Nya sedang dia siang dan malam memelihara saya tanpa cacat celanya. Subhanallah, tiada kata yang dapat saya lafazkan untuk menyatakan rasa syukur saya atas anugerah ini.

Pastinya apa yang saya lakukan tidak mampu membalas kurniaNya yang Maha Hebat itu. Tapi, cukuplah agar apa yang saya usahakan ini didasarkan atas rasa cinta terhadap kurniaNya kepada saya. Cukuplah agar apa yang saya cuba lakukan ini adalah untuk meraih redha Nya terhadap apa yang telah dikurniakan kepada saya.

Berada di kalangan masyarakat yang semakin parah, kadang-kadang membuatkan saya lemas. Terasa seperti berada di dunia yang manusianya sibuk bermain dengan angan-angan. Mereka tenggelam dengan dunia kosong ciptaan mereka yang penuh tarikan yang mengusik jiwa untuk terus larut selama-lamanya. Rimas..lemas...jelik.. kadang-kadang saya terfikir untuk keluar dengan pantas dan lari meninggalkannya jauh-jauh.

Tapi itu bukanlah sikap seorang mu'min yang beriman dengan syahadahnya. Mu'min yang jelas dengan tanggungjawab yang dipikulnya tidak akan melarikan diri daripada masyarakat, tetapi akan cuba untuk meletakkan diri di kalangan masyarakat untuk merawat penyakit-penyakit yang ada. Mu'min ini juga seharusnya peka untuk sentiasa menyiapkan dirinya untuk memastikan dirinya tidak larut bersama-sama dengan masyarakat tetapi membawa masyarakat untuk mengikut rentak hidup sebenar yang seharusnya seimbang dengan alam.

Mu'min itu membawa tanggungjawab besar.....
lantas perlunya ada resolusi-resolusi baru untuk memperbaiki diri dan menyiapkan diri untuk bersama mewarnai masyarakat sekelilingnya dengan warna-warna indah Islam.

Masih mengharapkan hari esok yang cerah. Saya perlu kembali ke sekolah dengan penuh semangat!

No comments: