Sunday, December 28, 2008

tag: 7 perkara pelik

Saya tergelak baca entri Raudhah tentang perkara pelik tentang dia. Memang unik. Allah ciptakan manusia ni unik antara satu sama lain. Unik dan mempunyai kelebihan yang tersendiri. Sebab itulah kita perlu saling bekerjasama antara satu sama lain. Tak sepatutnya ada orang asyik menunding kesalahan dan kelemahan orang lain sehingga kelihatan orang itu tidak mempunyai suatu kebaikan pun. Ingat lagi tak, manusia itu ibarat logam...kan? Masing-masing ada logamnya yang tersendiri, masing-masing ada potensi, bakat dan kelebihan. Apa yang penting ialah bagaimana kelebihan itu digunakan dan disalurkan sehingga membuahkan hasil dan kebaikan untuk seisi dunia. Kalau hanya mahu guna kelebihan diri untuk kepentingan diri saja, itu namanya kedekut dan pentingkan diri! Bagaimana kamu mahu orang lain membantu kamu dan berbuat baik dengan kamu sedangkan kamu tidak mahu gunakan kelebihan yang kamu ada untuk orang lain dan seisi dunia.

Saya rasa tag perkara 7 yang pelik ini unik kerana secara tidak langsung kita boleh kenal seseorang dengan lebih baik. Boleh tahu kesukaan dan ketidak sukaan dia terhadap sesuatu. Satu cara untuk membuat sesi perkenalan semasa 'sharing session' menjadi lebih menarik dan meriah. Oh, mungkin kerana saya mempunyai masalah untuk mengingati orang dan mengingati sesuatu yang unik tentang seseroang akan lebih memudahkan saya, ehe.

Baiklah, ini 7 perkara pelik tentang saya. Mungkin ada yang tak berapa pelik dan mungkin saja ada perkara pelik yang saya tak sedar saya lakukan. Sekiranya anda tahu perkara pelik yang lainnya, silakan tambat saja.. I'll be happy to know ;)


Pelik 1

Saya suka buat pernyataan jujur tentang sesuatu secara refleks. Contohnya, "Wah, sedapnya bau!", "Ee, bau busuk apa ni?", "Lapaaaar..", "Fuh, legaaaa betul..", "Sedap!". Kadang-kadang kena marah dengan kawan-kawan sebab jujur sangat. Tapi seperti yang saya katakan, ini pernyataan secara refleks. Saya tak sempat fikir pun apa yang saya cakap tu..serius!


Pelik 2

Saya suka berlari. Bukan masuk sukan lari-lari tapi saya memang suka berlari...walaupun saya tahu saya ni bukan lari laju sangat pun. Kalau rasa nervous, memang rasa macam nak lari sekuat-kuat hati. Berlari dan terus berlari..ehe. Kalau ada barang tertinggal selalunya saya akan volunteer untuk berlari ambilkan barang tu. (sebab boleh berlari!) ;P


Pelik 3

Excited teramat. Ini juga salah satu tindakan refleks saya iaitu kadang-kadang boleh jadi tiba-tiba excited sangat-sangat. Kalau terlalu gembira tu sampai terlompat-lompat, macam photon yang excited dan melompat-lompat. Pernah satu kali tu saya sangat gembira sebab pensyarah memperkenankan permintaan saya, bila keluar saja pintu saya dah melompat-lompat gembira. Mujur tak ada orang masa tu, cuma saya dan kawan yang pergi dengan saya saja yang ada. Fuuhh..malunya. Ini satu perkara pelik yang saya kena cuba ubah la. Bila dah gembira tu, rasa macam senyum tu dah sampai ke telinga. Ehe..


Pelik 4

Sejak dari kecil suka membaca. Bila nampak apa-apa yang ada perkataan dan boleh dibaca memang akan cuba baca, lagi-lagi kalau benda tu kecil dan susah nak dibaca, lagi la nak baca. Kertas buat balut nasi lemak pun seronok untuk dibaca. Sekarang ni? err..selalunya tertidur masa membaca. Apekah??


Pelik 5

Suka mencuci tandas dan bilik air. Rasa puas kalau dapat cuci sampai bersih dan berkilat. Rasa lega yang amat sangat. Teringat lagi masa sekolah, kalau dorm saya dapat tugasan mencuci tandas, kami akan bersorak gembira. Seronok dapat menghapuskan segala lumut yang ada ;)
Kalau sekarang saya selalunya mencuci tandas bila hati tengah gembira atau lega.


Pelik 6

Warna pink bukanlah warna kegemaran saya. Saya rasa saya patut buat pernyataan ini sebab sudah semakin ramai orang yang perasan yang saya ini macam suka warna pink dan merah. Hanya kerana saya mempunyai banyak barang dan pakaian dengan warna tersebut tak lah bermaksud saya suka warna itu. Saya suka warna hijau seperti warna epal hijau. Juga warna hijau macam tentera itu. Walaupun sememangnya barang-barang saya lebih banyak berwarna pink.


Pelik 7

BoldSemenjak dua menjak ini saya baru perasan yang saya selalunya tidak tidur atas katil. Rasa tak biasa pula nak selesa-selesa tidur sebab takut tak terbangun awal untuk pagi esoknya. Kadang-kadang saya sengaja tak pakai selimut supaya terasa sejuk dan terjaga malam-malam. Sebenarnya tak lah baik untuk kesihatan dan kadang-kadang terasa juga sakit belakang. Tapi, em..kan Nabi tidur pun hanya beralaskan tikar. Kena juga belajar supaya badan ni tak manja sangat. ;)



Dah habis tulis tujuh perkara yang saya perasan macam pelik tentang diri saya, rasa macam ada banyak lagi nak cerita. Tapi tak apalah..ini sebagai permulaan dalam perkenalan kita, ye tak Raudhah? Ceh, macam nak cakap dengan Raudhah sorang je.. Tak apa, sekurang-kurangnya saya tahu yang saya tak boleh berlari di belakang awak. :P

Saya tak mahu tag sesiapa, tetapi kepada mereka yang mahu memberitahu kepada saya dan membantu saya untuk mengingati mereka dengan lebih baik, silalah buat tag ini juga. Terima kasih!!

p.s: Kalau rasa macam apa yang saya tulis tu tak pelik pun, abaikan je lah. Biar saya perasan sorang-sorang. Er, kalau ada yang nak tambah..silakan! ^__^
Justify Full

4 comments:

Raudhah said...

hehe..kelakarlah cik kuchingue.

ada yang kita share tau.kadang2 saya suka ubah tempat tido atau tido tak pakai bantal sebab takut bangun lewat keesokan harinya.

betulah kan,Allah jadikan kita ni berbeza-beza supaya complementary to each other..hehe

kuchinque said...

ehe, betul cik Raudhah. Saye ada same dgn awak punya juga. tapi segan nak cakap..:P

SaufiahAzZahrah said...

salam
haha kd, pelik 567 tu membuatkan awak ni calon mbak terbaik utk membersih bilik kecilku.

hehe. bila nak dtg jhr?

kuchinque said...

oh, bisa saja neng!
saya pun harus berguru sama neng utk jadi ibu guru yang bagus =)