Wednesday, December 10, 2008

coretan borneo


Bismillah.

Saya ada menulis sepatah dua cerita sempena aidul adha. Tapi mungkin kerana suasana yang sedikit beku di sini menyebabkan saya menjadi sedikit kaku untuk menulis. Lantas tulisan itu masih separuh saja dan tersimpan di peti draf.

Saya hutang satu cerita mengenai advencer di Borneo. Maaf, saya masih belum dapat menyusun bicara. Mungkin kerana terlalu teruja untuk menceritakan pelbagai perkara, saya menjadi kelu untuk meluahkannya pula. Satu perkataan untuk menggambarkannya: INDAH.

Banyak yang saya pelajari di sepanjang episod pengembaraan ini. Bukan saja belajar mengenai tempat dan bahasa baru, tetapi sesuatu yang lebih daripada itu. Sejak di awal kembara ini lagi saya merasa sedikit risau. Bukan kerana keselamatan, tetapi kepada apa yang akan saya bawa pulang nanti. Saya tidak berharap untuk membawa beraneka jenis buah tangan, bukan juga gambar-gambar indah di sana sahaja tetapi saya mahu lebih daripada itu. Saya risau apakah saya benar-benar ikhlas atau apakah saya masih menyimpan sekelumit rasa untuk bersuka-suka tanpa niat tulus mencari redha-Nya.

Subhanallah.
Tiba saja ke destinasi pertama, saya berasa agak kaku. Bukan apa, tempat yang disediakan itu terlalu mewah buat kami. Saya fikir saya mahu merasa hidup bersusah-susah, melatih diri dengan nilai berkorban dan kesabaran. Namun saya lihat nilai pengorbanan itu dalam diri tuan-tuan rumah yang kami dampingi. Saya pula menjadi segan. Mereka terlalu ramah dan baik hati.

Di Brunei, kami juga disambut dengan begitu meriah sekali. Masakan tidak, makanannya saja boleh membuatkan saya menambah berat badan tak sampai tiga hari. Brunei sememangnya destinasi yang sangat menarik. Bukan sahaja kerana tempatnya yang cantik-cantik, tetapi kepada pelajaran yang saya dapat di sepanjang perjalanan di sana. Hm..apa yang menarik sangat tu?

1. History
haha..macam skema plak. Sebenarnya tak ada intention pun nak pergi Brunei untuk belajar pasal history dia. Tapi hari tu, dibawa melawat ke muzium. Jumpa pula adik seorang ni yang minat nak cari history Brunei, so kami pun mengembara kembali ke zaman silam mencari sejarah yang telah dilupakan (ececeh..). Apa yang kami jumpa? Sangat menarik! Ada coins yang diberi oleh khalifah-khalifah islam dulu kepada sultan brunei. Antara nama yang kami recognize ialah Khalifah Umar Abdul Aziz, Harun ar-Rasyid dan yang paling best, Salahuddin al-Ayyubi! Brunei yang dulunya sangat gemilang dengan islam...Kalau nak cerita pasal sejarah yang kami jumpa ni, kena tanya sendiri la sebab tak larat nak explain kat sini (boleh tak?).

2. Life
Saya belajar tentang kehidupan orang-orang Brunei. Tak lah faham semua tapi sekurang-kurangnya saya dapat lihat perbezaan dan persamaan mereka. Saya kagum sebab mereka hidup dibawah pemerintahan sultan. Berbeza dengan kita yang selalu dilanda kemelut politik. (ada orang Brunei tanya pada saya tentang peranan sultan kita..saya tak tau nak jawab apa. huhu..) Hm..saya juga suka dengan sikap orang Brunei di jalan raya. Sememangnya patut dicontohi..

Interesting facts that I gathered along my journey in Brunei:
-Tiada biaya untuk perubatan di hospital kerajaan. Hanya $1 utk pendaftaran. Kalau kena wat operation overseas pun ditanggung beres.
- Kg. Air (perkampungan di atas air) yang sangat menarik itu mempunyai 35, 000 orang penduduk, 12 buah sekolah, siap ada Balai Bomba, Balai Polis, Klinik kesihatan, pam minyak (utk bot) --> semuanya atas air!
- Penggunaan tulisan jawi secara meluas. esp boleh lihat di billboards.
- Radio nur islam brunei yang ada ceramah dari mufti (best jugak la)
- harga makanan yang murah2..=D (nasi katok=nasi ada ayam sambal harganya $1 saja, nasi ayam pun $1)
- Pantai yang sangat cantik dan bersih
- dan lain-lain. (tak ingat dah..)

Cukup dulu utk cerita di Brunei. Kita teruskan ke destinasi seterusnya..BT!

Masya Allah. Apa yang saya dapat di BT seperti ada kesinambungannya dengan setiap destinasi perjalanan kami. BT memberi penutup yang paling best untuk kembara ini. Bukan juga kerana tempatnya yang menarik, tetapi kesan dan pengajaran yang diperolehi. Alhamdulilllah, Allah pertemukan saya dengan manusia-manusia yang benar-benar mahu berjuang dengan setiap masa yang mereka ada. Saya sangat kagum dengan adik-adik remaja lepasan SPM yang sangat matang! Sudah ditarbiyah seawal berada di tingkatan 2 lagi. Hasilnya mereka malah berupaya untuk memberikan hujah-hujah bernas dalam gerak kerja mereka. Subhanallah..kalaulah semua pelajar pun matang seperti mereka..sangatlah menenangkan jiwa.

BT, memang sangat sesuai untuk menjadi pusat training! hehe..

gambar? tengoklah kalau saya rajin nak upload ;P

No comments: