Wednesday, December 24, 2008

Allah, thank you!!

Banyak perkara yang berlaku dalam tempoh terdekat ini yang tak mungkin cukup hanya dengan mengucapkan syukur pada Allah. Masya Allah, memang tak terjangkau fikiran untuk mengecap nikmat sedemikian banyaknya. Ya Allah, aku berlindung dari sebarang perasaan ujub dan riya' dalam penulisan saya ini. Saya mohon moga entri ini bisa membantu sedikit sebanyak dalam meneguhkan diri saya dan anda semua di masa akan datang. Insya Allah.

Kisah 1: Tesisku!
Alkisah, pada suatu hari yang indah Sang Kucing telah pergi ke sekolahnya untuk mendapatkan permohonan elaun tesis dari penaja biasiswanya, KPM (Kedai Pak Mus). Sang Kucing sememangnya tidak tahu sangat mengenai elaun tesis itu dan sebenarnya malas mahu kisah. Tetapi memandangkan Sang Kucing ingin membantu untuk membayar yuran kelas memandu adiknya, Sang Kucng gagahi juga untuk menuntut elaun tesis yang kira-kira RM235 itu.

Sang Kucing pun ke pejabat HEP bahagian penajaan untuk bertanya mengenai permohonan tersebut. Didapati pintunya berkunci. Sang Kucing bertanya kepada pejabat lainnya dan mereka meminta Sang Kucing untuk bertanya kepada Pak Kus mengenai urusan tersebut kerana bilik Pak Kus bersebelahan dengan pejabat penaajaan itu. Sang Kucng tidak tahu Pak Kus ada urusan lain. Diketuknya pintu itu dengan sopan. Pak Kus mengizinkan pintu dibuka dan Sang Kucing pun membuka pintu itu dengan girangnya. Baru saja Sang Kucing mahu bertanya gerangan pejabat itu berkunci sedemikian rupa, Pak Kus berkata kepada Sang Kucing dengan nada yang agak tinggi, "Saya tengah ada urusan ni, awak tunggu di luar!". Eh, Sang Kucing pun hairan. Apakah salahnya untuk bertanya gerangan pejabat sebelah itu bertutup saja. Tak apalah, Sang Kucing malas nak merosakkan hari gembiranya. "Em, malas pula nak bertenggek lama-lama tunggu Pak Kus ni. Baik solat dhuha jap, dah alang-alang dekat dengan surau.."

Usai solat, Sang Kucing berdoa..moga-moga dimudahkan urusannya pada hari itu. Sang Kucing pun berangkat ke pejabat Pak Kus semula. Moga-moga selesai sudah urusannya dengan tetamu itu. Kelihatan seorang Cik Cleaner sedang menyapu sampah berdekatan pejabat penajaan itu. Sang Kucing senyum-senyum ramah dengan Cik Cleaner. Cik Cleaner bertanya akan urusan Sang Kucing di sana. Ya lah, pelajar-pelajar lain sedang bercuti. Apakah gerangan Sang Kucing muncul di sana secara tiba-tiba pula, kan? Sang Kucing pun berceritalah alkisahnya kepada Cik Cleaner. Cik Cleaner yang baik hati itu pun mahu cuba menolong Sang Kucing. "Tadi ada orang kat pejabat ni. Pelik betul, mana dia pergi ya?". "Oh, tak apa lah mak cik. Saya tunggu depan pejabat Pak Mus ni pun tak apa.."

Tiba-tiba datang seorang pegawai dari arah yang berbeza. Dia pun turut bertanya apakah gerangan Sang Kucing sibuk bertepek di muka pintu pejabat sedemikian rupa. Sang Kucing pun menceritakan gerangan hajatnya ke sana. "Oh, sayalah yang menguruskan hal ini. Hari itu saya dah hantar borang permohonan elaun tu ke Kedai Pak Mus. Awak tak tahu ke yang tarikh akhir hantar borang tu 22 Disember ni?" jelas sang pegawai dengan penuh hemah. "Oh, begitu kah encik? Kalau macam tu saya kena hantar sendiri la ye? Apa lagi yang saya kena buat? ....". Encik pegawai itu memanggil kakak setiausaha untuk membantunya yang sedang kesibukan itu. Wah, kakak itu sungguh baik. Sang Kucing sangat terharu. Semua urusan permohonan itu selesai dalam masa sekejap saja. Tinggal perlu minta tandatangan pensyarah penyelia dan hantar ke Kedai Pak Mus.

"Alamak, pagi tadi dah pergi ke bilik pensyarah tu. Tak ada orang. Hmm..macam mana ye..", Sang Kucing termangu-mangu sekejap. Cepat-cepat dihantar satu teks pesanan ringkas ke telefon pensyarah. "Boleh datang sekarang tak? Saya dah nak pergi Ipoh sekejap lagi.". Haa..Sang Kucing sangat terkejut mendapat jawapan daripada pensyarahnya dalam sekelip mata. Lekas-lekas Sang Kucing berlari menuju ke bilik pensyarah. Kelelahan dibuatnya. Syukur, Alhamdulillah. Semuanya selesai.

22 DEC:
Alamak! Borang tak hantar lagi ni. Kena hand-in sendiri nampaknya. Nak pakai courier memang tak sempat la. Sang Kucing agak gusar. Takut-takut pegawai di Kedai Pak Mus tak mahu terima permohonan itu sebab dah hari terakhir. Tapi semangat bonda dan ayahanda yang mahu ke sana menyebabkan Sang Kucing agar juga. Tiba di sana, Sang Kucing benar-benar terkejut. Pegawai di Kedai Pak Mus memang baik-baik belaka (jumpa dua orang saja). Tanpa banyak soal mereka menerima borang permohonan elaun tesis untuk diproses. Baik sungguh, asyik tersenyum-senyum saja. Wah, kalau begini semua orang bekerja..pasti bahagia!

Alhamdulillah. Sang Kucing sangat gembira dipermudahkan Allah atas segala urusannya ^___^


Kisah 2: Result ku!
Alkisah pada satu pagi yang indah, Sang Kucing menerima panggilan meminta pertolongan. Sang Kucing tidak berasa begitu sihat pada hari itu. Cuma period-pain, tapi pagi-pagi memang menyakitkan. Bila menerima panggilan kecemasan mohon pertolongan Sang Kucing tidak mahu jadikan sakit sekecil itu sebagai alasan untuk tidak menghulurkan bantuan. Lagipun sakit ni kalau dilayan pasti menjadi lebih mengada-ada. Kalaupun boleh membawa bahaya, lebih baik mati dalam perjalanan melakukan kebaikan daripada mati terlantar begitu saja..ye tak? Jadi Sang Kucing pun cepat-cepat bersiap dan cuba ke sana secepat yang mungkin.

Lama juga Sang Kucing kena berdiri sebelum tiba ke tempat yang dijanjikan. Alhamdulillah, semua baik-baik saja di sepanjang perjalanan. Tiba di sana, Sang Kucing cepat-cepat menyertai mereka dan menolong mana-mana yang perlu. Sememangnya mereka kekurangan tangan untuk membantu. Alhamdulillah, Sang Kucing berasa bersyukur kerana dapat menggunakan kudratnya untuk sesuatu yang baik. Sepanjang berada di sana Sang Kucing berasa sangat gembira. Bertemu dengan adik-adik kecil yang mungkin saja menjadi penyelamat dunia suatu hari nanti. Melihat karenah mereka membuatkan Sang Kecil geli hati. Subhanallah, andai Sang Kucing guru-guru mereka, pasti sejuk hati melihatnya. Sangat bersemangat dan baik-baik. Sang Kucing berdoa agar janganlah dihalang hidayah buat mereka dek dosa-dosa yang ada pada Sang Kucing. Moga Allah merahmati mereka dan menunjukkan mereka ke jalan yang diredhainya.

Pulang saja dari pertemuan dua hari dengan mereka, Sang Kucing mendapat tahu yang keputusan peperiksaan telah pun diumumkan. Berdebar juga dibuatnya. Sang Kucing berdoa agar diberi yang terbaik pada hemat Tuannya. Sang Kucing mohon diberi ketabahan atas apa saja keputusannya. Alhamdulillah, rezeki yang diberi baik-baik saja. Malah lebih baik dari yang Sang Kucing boleh jangka. Almaklumlah, peperiksaan kali ini Sang Kucing agak kelam-kabut. Semua ulang kaji dibuat pada minit-minit terakhir. Sempat pula berniaga sementara menunggu kertas terakhir. Tapi, rezeki itu kan sudah ditetapkan oleh Allah awal-awal lagi? Sang Kucing mengharapkan agar segala usaha yang dilakukan dalam menghadapi peperiksaan cukup untuk diterima sebagai amal oleh Tuannya.

Alhamdulillah, Sang Kucing sangat gembira. Terima kasih Allah!


Kisah 3: Kucing Parsi
Alkisah ada seekor Kucing Parsi yang tinggal di rumah Sang Kucing. Kucing ini lebih hebat dari Sang Kucing, bijak bestari lagaknya. Sang Kucing pula hanya kucing luar biasa yang dipungut tidaklah sehebat kehidupan Kucing Parsi. Namun begitu Sang Kucing tetap melayan Kucing Parsi seperti adik kandungnya sendiri. Walaupun mereka tidak banyak berbicara tapi Sang Kucing yakin mereka mempunyai persamaan. Sang Kucing begitu teringin untuk membawa Kucing Parsi menyertai Sang Kucing dalam misi menyelamatkan dunia. Tapi Sang Kucing tidak tahu bagaimana mahu menceritakan hal sepenting itu kepada Kucing Parsi. Lagi-lagi bahasa mereka berbeza. Sang Kucing lebih tua, takut juga apa yang diceritakan nanti tidak menjangkau pemikiran Kucing Parsi yang masih muda dan gagah perkasa.

Maka, pada satu malam yang syahdu..Sang Kucing mengajak Kucing Parsi untuk berbicara. Kucing Parsi buat acuh tak acuh saja. Dengan menggunakan kuasa veto sebagai orang yang lebih tua, Kucing Parsi dikerahkan juga untuk datang berbincang. Sang Kucing pun memulakan bicaranya biarpun Kucing Parsi kelihatan sungguh berat hati untuk mendengarnya. "Ini kes berat, ada bom akan meletup. Masakan aku mahu berdiam diri lagi..", Sang Kucing cuba meyakinkan dirinya. Sang Kucing sungguh tidak menyangka yang Kucing Parsi mendengar dengan cermat bicaranya. Di akhir kalimat, Kucing Parsi mengalirkan air mata. Sang Kucing terpinga-pinga. "Apa yang aku kata sehingga Kucing Parsi menangis sedemikian rupa?".

Keesokannya Sang Kucing menerima kejutan. Kucing Parsi berperilaku baik sekali. Solat di awal waktu, malahan pergi ke surau juga. Hati Sang Kucing berbunga-bunga gembira. Syukur ya Allah! Kucing Parsi juga menyatakan kesediaanya untuk menyertai Sang Kucing dalam misi ini (walaupun tidak secara rasmi). Apa yang Sang Kucing harapkan ialah Kucing Parsi tetap teguh dan faham tentang misi ini dengan lebih mendalam, sentiasa bersedia untuk belajar dengan lebih mendalam dan sanggup berkorban hingga terkorban ;)

Alhamdulillah... Allah, thank you for all the blessings!!!

No comments: