Wednesday, December 17, 2008

biasa atau luar biasa


Dulu saya selalu juga fikir mahu jadi orang yang ada 'special power'. Walaupun tak pernah lah terfikir sampai nak jadi Superhero mahupun penyelamat dunia, tapi saya selalu mencari andainya saya ada specialities yang orang lain tak ada. I mean, very rare specialities. Dulu pernah terbayang yang saya ni mungkin boleh ada kuasa vampire sebab dulu suka juga baca buku-buku omputeh pasal vampire. I don't know why, but I really love to read dark novels (dulu la). Cerita-cerita hantu, vampire, werewolves dan juga cerita pembunuhan.

Lepas tu saya minat juga cerita Roald Dahl: Mathilda. Sampai perasan konon-konon saya pun ada "psychic power". Saya pernah cerita pada kawan-kawan dan ada yang panggil saya "GK" dengan maksud yang berbeza..(sebab saya gila kuasa-kuasa pelik. ehe)

Tapi, bila dah semakin besar..saya fikir mahu jadi orang biasa-biasa saja. Bukan biasa dengan erti kata tak ada 'special power', tapi biasa yang macam rata-rata orang kita. Biasa dalam erti kata 'islamnya'. Kenapa? Sebab masa tu saya nampak orang yang islamnya nampak lebih sikit (i.e bertudung labuh, senyap dan sangat sopan) tu macam manusia-manusia pelik. Bukan bermaksud saya tak boleh terima kewujudan mereka (saya geng je dengan diorang. selagi boleh layan saya borak..hehe). Cuma saya rasa pelik untuk menjadi seperti mereka. Mungkin juga ketika itu saya lihat orang seperti mereka ni agak kolot, tertutup (tak open-minded) dan suka geng dengan set-set mereka je. haha..(jujur!)

Jadi saya memilih untuk jadi manusia yang biasa saja. Tak lah baik sangat dan tak lah teruk sangat (kononnya!). Fikir saya, cukuplah saya solat, belajar agama, menghormati islam dan jaga batas-batas (apa lah maksud batas yang saya tahu sangat sebenarnya waktu tu..tsk.tsk). Saya fikir jadi antara orang-orang yang di tengah ni lah paling best, sebab boleh geng je dengan sesiapa. Orang yang biasa-biasa dengan moto hidupnya, "Enjoy-enjoy juga, solat jangan lupa!". (Enjoy=maratahon DVD, main game, hang-out dengan kengkawan, berlibur dan berhibur..layaaaan!)

dan tanpa saya sedar..
rupanya saya lah manusia yang telah memilih jalan kelabu--> Manusia yang memisahkan antara agama dan kehidupannya yang lain atau erti kata lainnya manusia yang SEKULAR.

dan tanpa saya sedar juga..
saya telah memilih jalan yang salah! There's no such thing as Jalan Kelabu. Hidup ini hanya ada dua pilihan. Putih atau Hitam. Haq atau Batil. Benar atau Salah. Baik atau Jahat. Syurga atau Neraka.

Jalan Kelabu yang saya pilih itu hanyalah satu ilusi.
Ilusi untuk membawa saya terjerumus ke Jalan Hitam.
Bahkan bukan saya saja, malah berjuta-juta manusia lainnya yang melihat islam dan kehidupannya seperti ada pemisahnya.

Ah, lihat saja.
Islam di sini kelihatan gah dengan masjidnya (atau mungkin dengan pulau kecil yang ada banyak masjid tu..).
Islam di sini kelihatan bila orang ingin membina masjid mereka (masa akad nikah pandai pula)
Islam di sini kelihatan dengan ritual ibadahnya saja (solat, puasa, zakat, haji)
Bagaimana dengan lainnya? dan saya bakal ketawa geli hati bila orang memanggil ini negara islam sedang seumur hidup saya tidak melihat islamnya.

Sedang kebanyakan manusia yang menjadi isinya memilih untuk menjadi manusia yang biasa-biasa. Biasa dan sederhana dalam pengertian mereka sebagai manusia. Oh, kalau dulu mungkin dilihat manusia yang biasa ialah mereka yang mematuhi semua rukun islam mereka dan tak tidak nampak 'extreme' dengan pakaian mereka.

Tapi itu definisi biasa pada manusia yang biasa masa zaman saya. Definisi manusia itu kan berubah ikut sesuka hati mereka. Kini, orang islam dalam kategori biasa ialah:
-Solat. Tapi tak la sampai cukup 5 waktu. (kalau solat 5 waktu kira alim dah tu).
-Kapel pegang-pegang itu biasa. (Kalau kapel tapi tak pegang tangan tu alim)
-Pakai tudung. dengan erti kata rambut atau sebahagian rambut itu tertutup. Bahagian lain tak kesah sangat. (kalau pakai tudung yang tak ada gaya terkini sangat tu, kira alim la)
- dan sebagainya....

Kalau inilah definisi manusia yang biasa pada masa sekarang. Bagaimana pula nanti mereka terjemahkan lagi? Makin kurang syaratnya?

Ah, saya bukan nak condemn sesiapa. Bukan juga nak tuju-tuju kepada siapa. Bukan juga saya ingin berkata yang saya ni bagus dan mereka tidak.

Oh, tidak.

Tapi saya cuma nak jelaskan kat sini.
There's no such thing as our own definition of Islam (dengan membuat sukatan sesuka hati kita saja) --> silalah rujuk kepada yang lebih pakar (of course bukan saya lah yang pakar itu).

dan

em, masih lagi mahu memilih jadi orang yang biasa-biasa dalam kaca mata manusia biasa?
orang biasa yang mungkin berubah-ubah definisi mereka terhadap term 'sederhana' itu? Mengambil islam dengan sederhana? Apakah maksudnya memakai tudung sekerat saja? Atau apa-apa sajalah. Kalau tak faham, baru tanya saya ya.

Sekarang saya fikir tidak mahu jadi orang biasa-biasa lagi. Saya mahu jadi luar biasa! Luar biasa yang ke arah jalan yang Benar, jalan yang Haq, Jalan yang Putih, Jalan yang ke Syurga pastinya. Saya tak mahu lagi pilh jalan kelabu yang keliru itu. Saya harap kamu juga tidak. Jadi kita boleh sama-sama ikut jalan yang luar biasa tetapi benar ini. Saya harap untuk jumpa kamu di syurga, mahukah kamu?

Saya teringin untuk mendengar Tuhan memanggil kelak kita sampai di sana...

"Wahai jwa yang tenang. Kembalilah kamu kepada Tuhanmu dengan redha dan diredhai. Maka masuklah dalam golongan hamba-hambaKu. dan masuklah dalam SYURGAKU"
(89: 27-30)

2 comments:

Hilman Nordin said...

salam.

maka tergalas lah tanggungjawab berat kepada kita yang 'berhijrah' dari pendefinisian Islam ritual kepada Islam syumul.

kita pernah merasa apa yang 'orang biasa' rasa. kita pun pernah jadi biasa 'and blame the extremists'.

bila kita jadi sebahagian dari the so called extremists, we have the advantage of knowing what the general people wants. how they perceive certain things. and we can explain better, hopefully.

Mama Hazim said...

setuju.
Selamat berusaha dalam menjalankan tanggungjawab ini juga.

"manusia adalah hak Allah yang mesti dikembalikan kepada yang Haq"