Sunday, December 28, 2008

penyaksian

Malam ini saya antara hadirin yang menjadi saksi terhadap mereka yang membuat penyaksian kepada al-Haq. Penyaksian kepada La Ilaha illaLlah Muhammadur Rasulullah. Subhanallah..dalam gegak gempita musuh Islam cuba untuk merosakkan umat Islam, kasih sayang Allah masih menyelimuti mereka yang masih belum berpeluang untuk menikmati cahaya Islam. Saya hanya mampu menitiskan air mata tatkala melihat mereka melafazkan syahadah di malam hijrah 1430H.

Tapi saya sedikit terkilan tadi, jemaah surau sepertinya tidak menyambut mereka dengan kehangatan sebagai seorang saudara seislam. Mungkin harapan saya yang terlalu tinggi untuk melihat mereka merasai kehangatan dan kebersamaan persaudaraan aqidah ini. Atau apakah mungkin masih ada ego dalam diri kita sendiri kerana berasa kita lebih mulia kerana telah mendakap Islam sejak lahir lagi. Mungkin saya kelihatan pesimis. Tapi dapatkah mereka bayangkan jika berada di tempat mereka. Terpaksa melangkah ke tempat yang sungguh asing sekali. Tempat ibadah yang dikerumuni puluhan manusia berbangsa asing, bercakap bahasa yang berbeza dan mempunyai budaya yang berbeza. Apalah salahnya jika kita cuba pecahkan tembok itu sebentar, biar mereka rasai kehangatan dan kemesraan kita. Serlahkan watak seorang muslim yang sebenar..agar mereka tak berasa asing dengan kita.

Kelakar sungguh. Tamat saja lafaz syahadah dan doa, mereka melangkah keluar tanpa ada jemaah yang bangun untuk mendakap mereka, mengucapkan kata-kata semangat dan menawarkan diri untuk memberi khidmat. Apakah mungkin mereka juga terkesima, atau masih tidak mampu menerima ketidak biasaan ini? Lesu dan hambar sekali. Bagaimana ingin kita bina kepercayaan kepada mereka andainya pada awal begini sudah dilayan sebegitu rupa. Ah, mungkin saya terlalu membayangkan keadaan ansar dan muhajireen saat mereka tiba di Madinah. Mereka tidak kenal antara satu sama lain, bukan juga bersaudara. Tapi sahabat Ansar yang baru sahaja memeluk Islam itu sanggup menggadaikan apa saja untuk sahabat Muhajireennya. Oh, mungkin itu yang patut ada dalam ceramah sempena maal hijrah tadi. Sepatutnya memberi saranan kepada semua umat Islam untuk menunjukkan contoh terbaik sebagai seorang Muslim. Apakah kamu mahu dipersalahkan kelak kerana tidak mempamerkan sikap seorang Muslim sehinggakan mereka yang bukan Islam melihat Islam bukan pada sudut yang sebenar-benarnya.

Kita semua bertanggungjawab untuk mempamerkan cara hidup sebenar Islam dalam setiap perbuatan dan sikap kita. Setiap daripada kita telah membuat penyaksian itu dan dibahu kita tergalas tanggungjawab yang berat ini. Allahu a'lam.

"Ya Allah, berilah kekuatan pada mereka. Teguhkanlah iman mereka dan jangan biarkan dosa-dosa kami menjadi penghalang untuk hidayahMu sampai ke hati mereka. "

1 comment:

Raudhah said...

Subhanallah...

saya sangat teringin untuk meraikan 'kelahiran' sahabat semuslim seperti cik kuchingue.

betullah kan,dalam pada Islam diserang bertubi-tubi daripada segenap penjuru,semakin ramai pula yang diberi hidayah untuk menerima Islam.