Sunday, November 16, 2008

kingdom of boredom


Dulu selepas tamat peperiksaan saya selalu dihimpit perasaan bosan.

Bosan dan kosong

Dulu saya selalu rasa nak habiskan exam cepat-cepat sebab nak buat banyak perkara.
Dulu saya selalu terbayang rancangan-rancangan menarik untuk dilakukan selepas tamat exam.
Dulu saya selalu fikir yang saya akan jadi manusia yang paling bahagia selepas exam.

Tapi,
bila tamat exam....

Saya selalu rasa BOSAN
rasa KOSONG.

saya cuba macam-macam...
baca magazine, komik, buku
tengok TV, movie marathon
dengar musik, menyanyi (sorang-sorang)
melukis dan menconteng
mengacau orang lain


But it never works.
I thought I'm going to be happy when I entertained myself..
But I was WRONG.


sehinggalah,
saya temui....
Penawarnya.


o_O

bukan susah pun.


hati itu kosong
bila kita tak penuhkan
dengan cinta..kepada Allah.

hati itu tidak akan tenang
bila tak digunakan untuk mengingati Allah.


Saya jumpa penawar ini setahun lalu,
sehingga kini masih berkesan pada saya
kerana saya percaya:
"...dengan mengingati Allah, hati akan tenang..." 13:28


Bagaimana mungkin kita dihimpit rasa bosan dan kosong itu, sedang kita diminta untuk sentiasa mengingatiNya.

Gunakan segala peluang yang ada..

Setiap detik
saat
minit
jam
hari

untuk mengingati Allah dan mendamba RedhaNya.


Keluarlah dari kingdom of boredom..moga ditemukan dengan kingdom of heaven. ehe =)

1 comment:

Hilman Nordin said...

selepas keluar dari situ,
you will realize that

There are so much thing to be done!
and never be bored again.

semuanya bermula dengan paradigm bagaimana kita melihat tujuan hidup.