Wednesday, November 19, 2008

heedlessness

سُوۡرَةُ الاٴعرَاف
وَلَقَدۡ ذَرَأۡنَا لِجَهَنَّمَ ڪَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلۡجِنِّ وَٱلۡإِنسِ‌ۖ لَهُمۡ قُلُوبٌ۬ لَّا يَفۡقَهُونَ بِہَا وَلَهُمۡ أَعۡيُنٌ۬ لَّا يُبۡصِرُونَ بِہَا وَلَهُمۡ ءَاذَانٌ۬ لَّا يَسۡمَعُونَ بِہَآ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَٱلۡأَنۡعَـٰمِ بَلۡ هُمۡ أَضَلُّ‌ۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡغَـٰفِلُونَ (١٧٩

"And surely, We have created many of the jinn and mankind for Hell. They have hearts wherewith they understand not, and they have eyes wherewith they see not, and they have ears wherewith they hear not (the truth). They are like cattle, nay even more astray; those! They are the heedless ones. (Qur'an 7:179)


"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. (179)"


A clip from Shaykh Hamza Yusuf that explains about heedlessness. A very worth-to-watch video!



Heedlessness (ghafla) is a condition whereby we are not aware of the danger (can also be considered as being fooled or duped in my own words, heh.) Keadaan manusia yang lalai dan leka dan tidak menyedari akan bahaya.

Kupasan yang diberikan oleh Shaykh Hamza Yusuf mengenai keadaan "heedless" ini sangat menarik. Dalam ayat 7:179 ini, Allah menyatakan bahawa telah tersedia neraka jahannam untuk kalangan jin dan manusia, iaitu mereka yang mempunyai hati (atau intelek), mata dan telinga tetapi tidak digunakan dengan cara yang sepatutnya. Mereka ini seperti haiwan ternak. Bukan, mereka lebih dahsyat sesat daripada haiwan ternak iaitu apabila mereka berada dalam keadaan yang lalai.

Kenapa haiwan ternak??
Allah menggunakan perumpamaan haiwan ternak dalam ayat ini. Kenapa? Mari kita bezakan keadaan haiwan ternak dengan haiwan liar. Haiwan liar hidup dalam persekitaran yang memerlukan mereka sentiasa bersedia dan berwaspada. They are aware of the danger. If they are not aware, there will be endangered. Haiwan mempunyai mata dan telinga yang sangat sensitif. Contohnya, arnab liar akan menegakkan telinganya, matanya buntang dan hidungnya menghidu-hidu (ini saya tambah ;). Arnab liar itu menyedari akan bahaya yang berada di sekitarnya.

Haiwan ternak pula setelah beberapa lama hidup di dalam peliharaan manusia, diberi makanan dan tempat tinggal dan keselamatan mereka dijaga..Mereka hidup dengan selesa sehinggakan mereka hampir tidak sensitif lagi seperti haiwan-haiwan liar dari spesies mereka yang sama. Mereka mungkin tidak 'aware' dengan bahaya yang tiba-tiba datang. Contohnya musang yang berbulu ayam :P. Namun begitu, haiwan ternak masih boleh bertindak apabila menyedari keadaan yang bahaya. Mereka akan lekas-lekas melarikan diri, berbunyi memanggil tuannya atau melakukan apa saja cara untuk menyelamatkan diri mereka.

Bagaimana dengan manusia yang 'heedless'?
Manusia 'heedless' (bukan 'headless', ya) ialah manusia yang lalai dan leka. Manusia yang lalai ialah mereka yang dikatakan oleh Allah lebih teruk keadaannya daripada haiwan ternak tadi. Lebih sesat daripada keadaan haiwan ternak, mengapa? Kerana haiwan masih mempunyai 'sense' bahawa mereka berada dalam keadaan bahaya. Tetapi manusia yang 'heedless' ini tidak sedar akan bahaya yang bakal menimpa mereka. Bukan sahaja tidak sedar, mereka malah TIDAK PERCAYA. Kenapa? Kerana manusia inilah yang hanya mempercayai logik akal semata-mata. Men are so clever, yet their cleverness kills them. (Oh, saya rasa mereka ini juga ialah mereka yang melihat al-Qur'an dengan membuat tafsiran menerusi terjemahannya sahaja dan menyesuaikannya dengan logik akal mereka. Bijak-bijak..)

Manusia yang 'heedless' ini juga ialah mereka yang tidak sedar akan tujuan kehidupan mereka. If you have no purpose in life, you wil be playing and do anything to entertain yourself. Somehow, people are becoming slaves of their own selves. Kasihan. Mereka fikir mereka bahagia dengan memuaskan keinginan-keinginan mereka dan mencapai apa sahaja impian yang tergambar dalam fikiran mereka. Sedangkan mereka sebenarnya melakukan perkara yang sia-sia...kerana mereka tidak mencapai tujuan kehidupan. Mereka tidak sedar akan bahaya dan musuh-musuh yang melingkari diri mereka sehingga mereka akan dibawa jauh dari tempat terbaik yang Allah ingin anugerahkan iaitu Syurga yang abadi. Musuh-musuh yang melingkari hidup manusia: Nafs, Shaytan, hawa' dan dunia.

Syurga itu benar, Neraka itu benar dan Hari Pengadilan itu benar. Dunia ini hanyalah satu ilusi. Ramai orang yang fikir seperti mereka akan hidup selamanya. Bekerja tak hengat seperti duit itulah segala-galanya. Sebenarnya, hari esok akan membawa kita satu hari lebih dekat dengan kematian..satu hari lebih dekat kepada penghujung kita. Seperti tali pada bom yang sedang terbakar. Hari esok menyebabkan tali itu makin pendek dan masa untuk bom meletup semakin hampir. Our time is running out! Sebab itu kita diajak untuk buat sesuatu pada hari esok lebih baik daripada hari ini dan tidak boleh berlengah. Sebab hari esok menyebabkan kita lebih dekat kepada masa tamat kita!

Manusia sepatutnya sedar akan kehilangan kehidupan abadi mereka nanti. Tak kan nak hidup senang-lenang untuk dunia yang sebentar ini dan terpaksa menanggung siksa dan derita untuk selama-lamanya pula. Banyak kali telah diingatkan tentang dunia ini sementara dan hidup ini hanyalah satu perjalanan ke satu destinasi yang abadi. Di sepanjang perjalanan itu ada pelbagai bentuk bahaya, secara nampak mahupun terselindung. Kalau manusia itu leka dan tidak ingat akan destinasi abadi itu, mudah saja tergoda dan akhirnya membawa diri kepada kemusnahan sahaja. erk, takkan nak game over awal-awal lagi?

Manusia 'heedless' juga ialah mereka yang pentingkan diri
Mereka hanya memikirkan untuk kepentingan diri mereka semata-mata. They don't think about other people! Makan tak hengat, shopping tak hengat..hidup adalah untuk mendapat kepuasan diri sendiri. Tamak, ego dan kedekut. Lihat sahaja keadaan di Malas-ya, di jalan raya sahaja. Berapa sangat orang yang akan mendahulukan pejalan kaki above all others. Keadaan sampah-sarap yang dahsyat. Manusia pun malas nak kisah mengenai manusia lain. Aku ialah aku, kubur lain-lain. Mereka lupakah yang untuk membentuk hubungan dengan Allah juga perlu baik hubungannya dengan manusia. Manusia dah hilang sifat kemanusiaan yang diajar oleh islam. Orang islam terutamanya, sifat mereka seperti yang dilihat di negara tercinta ini langsung tidak menunjukkan cara islam sebenar. Mereka pemalas, pengotor, kuat mengata, mengumpat dan bermacam-macam lagi. As long as we are living our own way, tak de sape kesah. Begitu?

Oh, please... don't let ourselves be the heedless ones!
The time is running out.
Esok menyebabkan kita satu hari lebih dekat kepada penghujung kehidupan kita.

No comments: