Thursday, August 19, 2010

Who the heaven are you?

Johan bukanlah siapa-siapa, dia hanya seorang budak pejabat di Syarikat XYZ. Oleh kerana merasakan dirinya bukanlah siapa-siapa dan tiada yang istimewa tentang dirinya, maka Johan berbuat acuh tak acuh dengan kerjanya. Kalau diminta hantar surat dengan cepat, lama dia melengah-lengahkan kerja...kadang-kadang dibiarkan saja kerjanya sehingga perlu diberi peringatan beberapa kali baru terhegeh-hegeh nak buat kerja. Tapi kalau bab nak perabis makanan yang disumbangkan semua staff semasa majlis 'potluck' mahupun apa saja yang terdapat dalam pantry, cepat saja. Di hujung-hujung bulan sibuk nak jumpa dengan boss nak minta naik gaji. Haih, kalau orang macam ni rasanya patut tak nak naikkan gaji dia? Atau kalau kita la, mungkin nak dengar dia cakap pun rasa geram sangat-sangat kan sebab buat kerja tak semengah mana, tapi suka pula meminta-minta.

Oh. Tetapi Boss si Johan ni memang baik orangnya. Sangat penyayang kepada pekerjanya. Maka diberi lagi peluang kepada Johan untuk memperbaiki mutu kerjanya, disamping beberapa ujian untuk menjadikan Johan pekerja yang lebih cekatan dan melayakkan dia mendapat gaji yang lebih baik. Oh, sungguh Boss seperti ini memang mimpi di alam nyata!


Hm..
macam mana pula kita?
Manusia yang telah diberi Allah tugas-tugas yang perlu disempurnakan.
Adakah kita benar-benar telah melaksanakan tugas dengan sesempurnanya?
Lalu layakkah kita untuk meminta-minta? Merasa tidak cukup? Merasa...kenapa doa aku ni tak diperkenankan lagi? Who the heaven are you nak rasa macam tu?????
Sedang mungkin saja khilafnya daripada diri kita sendiri.
Persis orang yang tidak tahu bersyukur, sudah diberi segala macam nikmat PERCUMA
tetapi bila diminta melakukan beberapa tugas (yang sebenarnya tak memberi apa-apa pun kepada pemberi tugas itu melainkan kesannya adalah untuk diri kita sendiri), kita tidak berushaha semaksima mungkin untuk melakukannya dengan maksima.

dan sungguh,
saya percaya bila Allah memberi kita ujian...sebenarnya Allah mahu melayakkan kita kepada apa yang kita hajatkan. Malah menjadikan kita lebih baik daripada sebelumnya.
Oh, sungguh Allah itu Maha Penyayang. Setiap hambanya ada bentuk-bentuk ujian khusus buat mereka mengikut keupayaan dan kesesuaian mereka. Hebat sungguh!

Mari meraih cinta Allah dengan sabar dan solat =)
selamat bergembira dengan shahrul qur'an!

Oh well, terjumpa sesuatu yang best. Let's love it!

2 comments:

Anonymous said...

kira Allah uji tanda Dia sayang la kan...

-kipas-

Mama Hazim said...

yes, genius! =)