Wednesday, August 11, 2010

...GO!

A sequel to my recent post.
Satu lagi pos tentang Ramadhan, hadiah teristimewa dan penuh cinta daripada Allah.

Alhamdulillah. Tak terbayang betapa gembiranya saya dipilih sekali lagi untuk menerima hadiah teristimewa ini, berada sekali lagi dalam bulan Ramadhan yang sangat mulia. Subhanallah, I can't help but smiling all the way. Sangat gembira..I didn't feel like sleeping the first night of Ramadhan and woke up smiling (macam orang dikejut oleh kekasih hati). Subhanallah, I really wish this feeling continues till my last breath.

Pada mulanya, saya sangat bersemangat untuk bertemu Ramadhan kerana memikirkan 'grand sale' yang dipromosi oleh Allah dan ar-Rasul tercinta. Ya, sangat rugilah nak lepaskan peluang dapat pahala "ting-ting-ting" masuk poket macam tu je! Jadi hati pun berkobar-kobar nak buat itu-ini sepanjang Ramadhan supaya dapat kumpul sebanyak-banyaknya matawang yang satu-satunya valid kat akhirat nanti, iaitu pahala. dan ooh, kan tagline kita..."moga kita tidak rugi lagi" jadi saya pun hampir-hampir terpedaya dengan segala promosi best tentang Ramadhan ni. Mata bersinar-sinar, mulut tak habis-habis senyum. Masuk kelas, pelajar-pelajar pun pelik tengok saya semangat semacam.
"Cikgu puasa tak ni?"
tambah lagi suara sumbang, "Cikgu tak puasa eh?"
"Eh, tak baik fitnah orang tak tentu pasal tau!" Saya pandang mereka yang satu-satu muka dah layu.
"Hai..takkan baru sekejap puasa dah lembik? orang puasa kena semangat-semangat-semangat!!!" Maka terpaksalah dengar saya berceloteh konsep syukur tadi. Oh!

Sampai bilik guru masih gembira.
Oh, ada majalah Anis tahun 2005 atas meja. Mesti ada cikgu baca tadi. Buka kejap dan jumpa artikel menarik. Sangat menarik sehingga membuatkan saya kembali berfikir.
think..
think..
think..

ayat terakhir dalam artikel tu,
"nak dapatkan pahala atau redha Allah?"

Ahhhhhhhhhh...
macam kena pukul.
Oh, saya dah tergoda dengan "Grand Sale" Ramadhan sampai saya lupa nak berusaha buat segala sesuatu kerana nak dapatkan redha Allah, bukan pahala je.


so, refresh niat..
moga dapat yang terbaik dalam Ramadhan ni....
berusaha nak rebut semua tawaran menarik
kerana saya nak jadi yang terbaik dalam bulan Ramadhan ni
terbaik ...buat Allah yang sangat saya sayangi
Allah beri saya hadiah Ramadhan ni, dan saya nak berusaha untuk jadi yang terbaik di hadapan-Nya dengan segala tawaran hebat yang diberi oleh Allah.

dan emm....
saya nak doa banyak-banyak
supaya dapat rasa cinta kepada Allah sepenuh hati jiwa raga saya
sehingga hujung nyawa
dan
nak jumpa Allah di syurga.

Oh, segannya.
Sebab saya banyak buat dosa..kadang-kadang malas..kadang-kadang lalai..
tapi saya nak berusaha
berusaha
berusaha
berusaha
dan mengharap redha Allah dalam setiap usaha saya.

(ni baru 'real' curhat! heh. anyways, artikel yang saya baca tu takde kena mengena dengan Ramadhan pun. tapi wah, mesti lagi satu hadiah surprise Allah kat saya tu..haha. perasan lagi)

No comments: