Wednesday, June 23, 2010

anai-anai senyap


"Dahulu anak-anak muda berkeliaran di jalan-jalan dengan membawa botol minuman keras, sedangkan sekarang anak-anak muda di Gaza membawa al-Qur'anul Karim. Dahulu banyak anak-anak gadis yang menghabiskan waktu dengan mendengar muzik dan lagu. Tetapi hari ini, dengan kurnia Allah, banyak gadis yang hafal al-Qur'anul Karim, perempuan yang cerdas, wanita yang menutup aurat dengan jilbab, muslimah yang berjihad. Saya mengucapkan selamat atas semua muslimat palestin"


- Ismail Haniyeh


(Petikan daripada buku ust. Muhammad Lili Nur Aulia, "Dari Semenanjunh Gaza, ayat-ayat Allah berbicara")



Buku yang bagus sebagai sedikit referensi ringkas bagaimana tawasul ijtima'i HAMAS berjaya menarik minat sokongan padu rakyat palestin, lalu dengan izin Allah, perubahan dapat dilaksanakan dalam masyarakat. Subhanallah.


Saya selalu berfikir, sejauh mana peranan wanita dapat dimanfaatkan dalam tawasul ijtima'i. Kerana sepertinya wanita itu harus bekerja di balik tabir saja. Yang lelaki tentunya lebih mudah, bangun saja dan berbicara bila perlu. Tapi bukankah tugas wanita di balik tabir itu sepertinya lebih hebat? Seperti menjadi anai-anai yang bekerja senyap-senyap, memamah jahiliyyah dari lubuk hati masyarakat dengan tarbiyah Islam, juga membina koloni anai-anai yang lebih ramai, yang kemudiannya bisa meruntuhkan berhala tirani tanpa disedari.


Anai-anai daripada keluarga semut. semut yang sentiasa bergerak pantas ke sana ke mari.
dan kamu tahu bila semut berhenti bergerak?
Hanya apabila dia mati.



2 comments:

Mawaddah said...

Slm kd=)

sangat suke analogy anai2 dan semut!
subhanallah byknya ibrah dr sekecil2 ciptaan Allah.

insyaALlah akhawat pon boeh bantu menyumbang.heeeee=p

p/s-waddah nak balik dah july ni,teringin nak g rawang visit kawan lama=)=)*hint2!

Mama Hazim said...

wsalam waddah =)

tak sabar tgu waddah balik!