Tuesday, July 15, 2008

Refleksi

Refleksi, bukan refleksologi ya!
Aduh, kenapa dengan saya hari ini? Seperti ada sesuatu yang masih tidak memuaskan hati saya. Hmm.. banyak lagi yang perlu ditingkatkan. Harapnya dengan refleksi ini sedikit sebanyak bisa mengingatkan saya organ-organ mana yang perlu dinaik taraf. Haha.. That's just the way a biology student cum menteri besar speaks! (perasan sejenak ;P)

Apa ye? Hmm.. macam mana nak cerita. Kalau tak cerita nanti bersarang semut pula dalam hati ni. huhu..Ok, tadi dalam saya kena present satu refleksi. Mula-mula ingat nak cerita pasal haiwan kegemaran saya cik marsupial (Oh, bukan kucing ya? Habis tu nape awak suke sangat letak nama kucing ni, haaa??). Tak, binatang marsupial ni diciptakan Allah sangat unik (ehem, seperti saya la tu..*grin*). Kalau nak tahu keunikan marsupial ini lebih lanjut, anda dipersilakan untuk google sendiri..hehe.

Ok, apa sebenarnya yang berlaku? Baiklah, memandangkan topik yang akan diperlajari di kelas pada hari ini ialah mengenai nervous system, saya pun tukar tajuk pembentangan saya di saat akhir kepada tajuk bersin atau juga dipanggil sebagai sneezing oleh mak cik-mak cik yang duduk di UK. Saya bercadang untuk mengaplikasikan analogi pokok getah dalam pembentangan saya ini. Sekurang-kurangya dapat juga diselitkan perkara-perkara yang lebih bermanfaat daripada cerita mak cik yang asyik bersin ni. Saya pun terjumpalah beberapa potong hadis mengenai kewajipan mendoakan orang yang bersin dan mengucapkan Alhamdulillah. Sedikit sebanyak saya berharap dapat menerangkan mengenai keindahan Islam yang mengajar manusia walaupun untuk perkara sekecil itu.

Besar sungguh harapan saya. Tapi tiba sahaja untuk pembentangan di kelas, semuanya jadi haru-biru. Rasa seperti pembentangan paling teruk yang saya lakukan seumur hidup saya. Aduh, sangatlah mengganggu fikiran! Kenapa? Sebab saya bukan sahaja seperti merosakkan pembentangan tersebut, tapi langsung terlupa untuk menyelitkan kisah-kisah islami yang dirancang.

Salah saya juga. Saya tidak cukup bersedia. Masakan tidak, dah nak mula kelas baru saya terhegeh-hegeh nak baca dan gariskan kata kunci yang penting. Semua plan tentang apa yang ingin saya kongsi hanya dibiar di awan larat dalam kepala sahaja, tak ditulis dan dirancang dengan rapi di atas kertas. Huhu..

Bukan itu sahaja. Mungkin juga kerana saya hanya cuba untuk memahami konsep yang ingin diterangkan dengan akal semata-mata. Hasilnya, saya tidak mampu menerangkan dengan baik. Benar, jika kita fahami sesuatu dengan sepenuh hati ia akan lebih mudah untuk dilaksanakan. Seperti yang terjadi malam semalam, saya langsung tidak merancang untuk menyelitkan dalam mesyuarat agung rumah Taman N mengenai tugas sebagai kita. Tugas sebagai pembawa label muslim dalam setiap kehidupan kita. Apatah lagi nak bercerita mengenai hal ini dalam bahasa Inggeris? Sedap-sedap orang lain semua cakap bahasa melayu entah macam mana saya boleh bercakap dalam bahasa inggeris, dah lah tak ada dalam skrip pula tu. Refleksi saya mengenai kejadian ini ialah, dari apa yang saya cakap yang tidak ada dalam skrip itu benar-benar lahir dari satu sisi kalbu saya. Benar-benar tulus dengan harapan adik-adik baru ini dapat faham akan tanggungjawab sebagai seorang muslim. Apa yang berlaku di kelas, mungkin saja berlaku kerana saya tidak memberikannya sepenuh hati saya.

Apa yang lebih penting, yang saya sendiri telah lupa untuk lakukan ialah berDOA. Aduh, rasanya baru sahaja beberapa hari lalu saya mengingatkan teman-teman untuk sentiasa berDOA. dan kini saya sendiri terlupa untuk melakukan sedemikian. DOA dan Pengharapan kepada ALLAH. Waa..rasa sedih sangat. Macam mana boleh lupa ni... Baiklah teman-teman sekalian selepas ni mari kita saling ingat-ingatkan pengajaran daripada sudut refleksi pada hari ini ialah jangan lupa berDOA. Walau hebat mana rancangan kita, pada ALLAH juga yang kita harus letakkan seluruh pengharapan. Segala persediaan, dan usaha hanyalah satu cara untuk mendapatkan redha-Nya. Hasilnya adalah menurut kehendak Allah jua.

Ok, tamat sudah sudut refleksi kita pada hari ini. Moga kita semua dapat memanfaatkan sesuatu daripada kesilapan saya pada hari ini. Hihi.. Biar saya buat silap, orang lain jangan silap pula ya!
(Sekarang hati saya sudah tenang semula.. Terima Kasih ya Allah. Alhamdulillah ^_^)

1 comment:

Anonymous said...

refleksi yg awk telah crite, saya amat seronok apabila membcanye...
banyak input yang telah awk beri..

semoga kita dapat membaiki diri kita kepada yg lebih baik..amin...