Monday, September 13, 2010

Alergik!


Sedang menghadapi simptom alergi. Alhamdulillah, this time it's quite mild. Tapi dah lebih sehari pun masih belum baik. Mungkin sebab degil sangat malas pergi farmasi cari ubat. Tiba-tiba teringat kepada budak-budak sekolah yang sebelum cuti hari tu sibuk nak cari rumah saya untuk beraya. Setakat ni tak ada lagi yang terpacul depan pintu. So far so good, heh!



Juga teringat saat saya menghadapi simptom alergi semasa di dalam kelas. Ah, alergi dengan bau rokok tentunya! Geram, sebab bila masuk saja kelas terus rasa mual, pening dan nak muntah. Nak marah pun tak ada bukti selain bau saja. Kalau ditanya, jawapannya "Kami baru balik dari tandas. Kami tak merokok! Sumpah! Memang kat tandas tu bau rokok. Entah siapa yang rokok.. tu yang habis melekat bau kat baju ni!" Kemudian, mereka akan terkekeh gelak. Kadang-kadang tak tahan sangat, saya akan keluar dari kelas dan berdiri di balkoni untuk mengambil udara segar. Tak boleh bernafas langsung bila dalam kelas tu!



Hm..kadang-kadang mungkin kita ni lebih prihatin bila menghadapi simptom -simptom sakit pada jasad fizikal kita. Tapi, bagaimana pula dengan simptom-simptom hati kita yang sedang sakit? Oh, maksud saya hati yang dimaksudkan dalam hadis keenam dalam arba'in an-nawawiyyah tu. Apakah simptom-simptom penyakit hati? Lalu apakah tindakan kita dengan simptom-simptom tersebut?



Pertamanya, hati yang sihat sangat alergik dengan perkara-perkara yang membawa kepada maksiat dan dosa. Lantas, hati yang sihat akan mewujudkan simptom-simptom seperti rasa tidak selesa andainya ada perkara-perkara maksiat disekitarnya. Sekiranya mengalami keadaan seperti ini, seharusnya manusia itu segera menjauhi keadaan tersebut kerana pastinya jika dibiar sahaja akan membawa kepada kematian! (oh, maksud saya kematian hati tentunya.) Sama saja seperti keadaan tubuh fizikal kita yang boleh terancam dengan alergi, kerana kesan alergi turut mampu membawa kepada kematian.



Andai pada satu tahap tertentu, kita merasakan diri yang dahulunya sangat suka kepada kebaikan, ibadah-ibadah sunat dan mendekatkan diri dengan Tuhan tiba-tiba berubah kepada bermalas-malasan, membuang masa dan merasa lebih selesa melakukan perkara-perkara lagha, maka awaslah kerana pada saat itu mungkin saja sistem pertahanan hati kita sudah mungkin lemah kerana menganggap signal yang diberi oleh pihak musuh adalah persis seorang sahabat, lalu tiada serangan balas yang diberi untuk melawannya. Ah, bahaya! bahaya! bahaya!



Tetapi andainya kita terus leka dan tidak mempedulikan kondisi hati, terus gembira dibuai perkara-perkara tidak memberi manfaat...maka awaslah, kerana sampai suatu saat kita mungkin menghadapi simptom ketagihan berlebihan...lalu pada waktu itu nafsu merajai diri dan lemahlah seluruh sistem pertahanan hati.



Subhanallah wa astaghfirullah...

sebenarnya saya benar-benar takut menghadapi kondisi begini. Dan saya mohon Ya Allah, andai pada suatu saat saya berasa lemah, saya mohon segala kekuatan dari-Mu agar saya bisa bangkit kembali dan membina pertahanan diri. Lalu saya memohon kepada-Mu agar ditunjuki setiap langkah, dikurniakan rasa rindu dan cinta dalam melakukan segala kebaikan kepada-Mu.



Saya mohon agar bukan saja tubuh saya mempunyai alergi, tetapi hati ini juga biar punya simptom alergi agar bisa hati ini mengenal sama ada yang dihadapannya ialah kawan atau lawan. Andai sudah alergi, mohon saya punya perasaan mahu lari sejauh-jauhnya daripada perkara yang membahayakan itu. Lantas giat membina pertahanan diri agar bisa menangkis segala serangan berbahaya.




Ok. Now I should consider to find some Piriton. Stop scratching like cats! (oh, bukankah saya ni memang kucing?:P)

No comments: